Scumpirea călătoriei cu metroul în acest an este o opţiune pentru diminuarea pierderilor Metrorex, mai ales că tariful nu a mai fost majorat de 5-6 ani, a declarat ministrul Transporturilor şi Infrastructurii, Cătălin Drulă.
„Este o opţiune (scumpirea cartelei de metrou anul acesta, n.r.), nu am avut această discuţie, aştept să se instaleze noua conducere, dar de 5-6 ani nu a mai crescut tariful. Pe partea de venituri se poate umbla (…), dar trebuie să avem un pic grijă, pentru că suntem şi într-o perioadă de pandemie în care oamenii oricum au oarecare teamă de transportul în comun, dar există o flexibilitate. În momentul în care de 5 ani tariful nu a mai fost majorat, numai dacă ne uităm la inflaţia din ultimii 5 ani, ar trebui măcar o ajustare în zona asta. Ar putea să ajute compania, nu va umple în întregime gaura, dar ar putea ajuta”, a afirmat Cătălin Drulă, la TV.
Ministrul Transporturilor a arătat că o majorare de 20% a tarifului ar aduce Metrorex venituri suplimentare de 50 de milioane de lei pe an, în condiţiile în care doar pentru funcţionarea Magistralei 5 compania are nevoie de o subvenţie de 150 de milioane de lei anual.
„La o estimare, cifrele sunt aproximative, la o creştere de 20% pe zona tarifară, în medie, că nu trebuie să crească la fel titlul de două călătorii cu abonamentul, se pot aduce cred că 50 de milioane în plus pe an, ceea ce ajută, evident. (…) Nu există varianta închiderii M5.(…). Astea sunt nişte bombiţe aruncate. (…) În momentul de faţă, linia M5, cea aflată în operare, are costuri de 175 de milioane de lei pe an şi aduce în venituri, estimat, 25 de milioane. Restul, cei 150 de milioane diferenţă, vin din banii noştri de la bugetul naţional, banii aceia cu care ar trebui să facem şi autostrăzi, şi căi ferate, să construim şi în Moldova şi în multe locuri”, a precizat Drulă.
Nereguli găsite de Corpul de Control
Corpul de Control a finalizat raportul Metrorex, iar lista de probleme, deficienţe şi abuzuri descoperită este lungă, documentul semnalând printre altele că nivelul crescut al salariilor nu poate fi menţinut decât dacă Metrorex îşi reduce personalul, a anunţat Cătălin Drulă.
„Am semnat documentul astăzi, iar la începutul săptămânii viitoare veţi putea găsi sinteza lui pe site-ul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii. Lista de probleme, deficienţe şi abuzuri descoperită este lungă: negocierea dintre conducerea Metrorex şi sindicat privind creşterea salariilor cu 18% putea să nu aibă loc anul trecut şi nu eram în situaţia de acum. Legea 55/2020 spune limpede: contractele colective de muncă se prelungesc automat pe perioada stării de alertă; cu toate acestea, Consiliul de Administraţie de atunci a dat mandat nelimitat de negociere unei comisii de 15 oameni din care 10 erau membri de sindicat. Raportul notează că aceştia nu aveau cum să reprezinte obiectiv interesele companiei”, a scris Cătălin Drulă, pe pagina sa de Facebook.
El susţine că în negociere nu au fost utilizate datele economice la zi ale companiei, ceea ce a permis manipularea de cifre în aşa fel încât creşterea de salarii să încapă scriptic în bugetul de venituri şi cheltuieli. „Iar prevederile legale au mai fost încălcate pentru că orice creştere de salarii trebuie să aibă sursă de bani stabilită şi pentru anul viitor. La Metrorex au găsit o portiţă pentru 2020 şi şi-au spus că, în 2021, vine statul să acopere diferenţa. Acest lucru nu se va întâmpla. Legea Bugetului de Stat spune clar că o companie de stat, care a încheiat anul 2020 cu pierderi şi/sau plăţi restante, nu poate acoperi în 2021 creşteri salariale de anul trecut”, arată şeful MTI.
Potrivit ministrului, dacă Metrorex nu va prezenta un buget pentru anul acesta cu cheltuielile salariale la nivelul bugetului aprobat în 2020, atunci acesta nu va fi avizat, iar raportul Corpului de Control spune că „nivelul crescut al salariilor nu poate fi menţinut decât dacă Metrorex îşi reduce personalul”.
Drulă mai scrie pe reţeaua de socializare că va anula „cât de repede” ordinul de ministru din 2014, care face obligatorie participarea sindicatului la şedinţele Consiliului de Administraţie în contradicţie cu Legea Dialogului Social.
De asemenea, în ceea ce priveşte sporul „de metrou” prevăzut în contractul colectiv de muncă, în cuantum de 20-40%, ministrul Transporturilor susţine că acesta este aplicat abuziv, conform Corpului de Control, pentru că de el beneficiază toţi angajaţii, nu doar cei care „lucrează în condiţii deosebite, vătămătoare, grele sau periculoase”.
„Voi sesiza Curtea de Conturi pentru a determina valoarea prejudiciului şi persoanele responsabile”, menţionează Cătălin Drulă.
Metrorex a finanţat sindicatul condus de Ion Rădoi
În ceea ce priveşte contractul cu firma sindicatului Sindomet Servcom SRL, care prevede decontarea a 99% din valoarea zilelor de recuperare a capacităţii de muncă pentru angajaţi în centrele de cazare ale sindicatului, a fost încheiat „cu încălcarea prevederilor legale privind achiziţiile sectoriale”, conform raportului. „În loc să facă licitaţie publică, a fost atribuit direct de Metrorex acestei firme. Între 2018 şi 2020, Metrorex a finanţat sindicatul condus de Ion Rădoi cu 10,4 milioane lei în acest contract”, scrie pe Facebook ministrul Transporturilor.
Potrivit sursei citate, şi contractul pentru valorificarea spaţiilor comerciale de la metrou este „o gaură neagră în veniturile Metrorex”. „Deşi este expirat din 2018, firma sindicatului ocupă, în continuare, abuziv aceste spaţii şi le subînchiriază către terţi, deşi statutul Metrorex interzice subînchirierea lor; acest contract face obiectul unui proces, iar managementul are misiune să urgenteze procedurile cu toate mijloacele legale pentru ca firma sindicatului să dispară din spaţiile comerciale; mai mult, toate spaţiile comerciale construite după 2010 nu au aviz ISU. Unele îngreunează accesul la hidranţi, altele aglomerează căi de evacuare în caz de urgenţă. Nici măcar nu e prima dată când se constată aceste deficienţe, dar ele nu au fost remediate”, mai scrie Drulă pe Facebook.
Nu în ultimul rând, contractul cu firma sindicatului pentru spaţiile publicitare este, în mare măsură, într-o situaţie identică. Deşi a expirat în 2019, „Sindomet Servcom SRL refuză să predea toate spaţiile şi emite facturi liniştită pentru ele. Şi de aici trebuie să dispară acţiunea de tip cartel”, a adăugat Drulă.
„Spirala lipsei de acţiune se opreşte aici. Am numit astăzi un nou Consiliu de Administraţie profesionist la Metrorex. Toţi membrii au experienţă de top management şi sunt complet independenţi faţă de sindicat. Echipa are mandat clar şi întreaga mea susţinere pentru eficientizarea şi restructurarea companiei. Guvernul PNL – USRPLUS – UDMR are printre priorităţile sale reforma aparatului statal şi nu ne vom abate de la acest drum”, a transmis Cătălin Drulă.
Vezi și Ministrul Drulă începe curățenia la Metrorex și la Aeroportul Otopeni