Cifra de afaceri a jucătorilor din retail a crescut cu 6,4% în primul trimestru al anului, față de același interval din 2017. Avansul a fost susținut de consumul în creștere de produse alimentare, băuturi şi tutun (9,5%) şi de produse nealimentare (7,3%).
Comerţul cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate a scăzut cu 0,5%.
În luna martie 2018, cifra de afaceri din comerţul cu amănuntul s-a majorat faţă de luna precedentă cu 15,5%, pe fondul creșterii vânzărilor de produse nealimentare (15,6%), de combustibili (16,9%) și de produse alimentare, băuturi şi tutun (14,8%).
În raport cu martie 2017, în luna martie a acestui an avansul vânzărilor a fost în creștere cu 3,4%, pe fondul avansului consumului de produse alimentare, băuturi şi tutun (11,9%) şi de produse nealimentare (1,7%). În schimb, vânzarea de carburanți s-a redus cu 7,1%.
Situație macro primejdioasă
Pe fondul creșterii continue a consumului, susținută de majorarea salariilor bugetarilor și a pensiilor, inflația a crescut la 5% în luna martie, și anulează parțial majorarea veniturilor.
Mai mult, pe ultimele date disponibile, deficitul comercial a ajuns la 1,7 miliarde de euro în primele două luni ale anului, în creștere cu 400 de milioane de euro față de același interval din 2017.
Iar creșterea continuă a consumului va provoca și creșterea prețurilor, inflație mai mare, dar și majorarea deficitului comercial, deoarece România nu poate produce atât cât se consumă și e obligată să majoreze importurile într-un ritm pe care exporturile nu-l pot compensa.
De altfel, în februarie 2018, exportul a crescut cu 7,6%, în vreme ce importul s-a majorat cu 10,7% și a adâncit astfel deficitul comercial.