Internetul lucrurilor (IoT) schimbă tot mai mult lumea în care trăim. De la autovehiculul concept de tip shuttle, ce face posibil un nou tip de mobilitate, la frigiderele conectate ce oferă recomandări cu privire la depozitarea alimentelor și până la mașina inteligentă de tuns iarba, care învață prin practică – gama de soluții pe care Bosch le prezintă la cea mai mare expoziție de electronice din lume este foarte variată.
„Bosch a recunoscut din timp imensele oportunități oferite de internetul lucrurilor. Sunt aproape zece ani de când modelăm în mod activ lumea conectată”, afirmă Dr. Markus Heyn, membru în consiliul de administrație Bosch. „Astăzi, suntem o companie de top în domeniul IoT. Pas cu pas, ne-am extins expertiza în materie de software și IT.” Cu ajutorul propriului cloud IoT, compania a derulat deja peste 270 de proiecte în domenii precum mobilitate, locuințe inteligente, orașe inteligente și agricultură. Numărul de senzori și dispozitive conectate prin Bosch IoT Suite a crescut cu aproape 40 de procente față de anul trecut, ajungând acum la 8,5 milioane.
Unul dintre elementele esențiale pentru creșterea continuă și noi oportunități de afaceri în domeniul Internetului lucrurilor este inteligența artificială (IA).
Un al doilea element cheie pentru obținerea succesului în era IoT sunt parteneriatele. Aici, Bosch optează pentru un mix de parteneri noi și tradiționali. Alianța recent încheiată cu furnizorul canadian Mojio a avut deja ca rezultat prima platformă integrată IoT pentru autovehicule conectate: în cazul unui accident, un algoritm special Bosch poate identifica unde și când a avut loc accidentul și cât de grav este.
Prin platforma cloud Mojio, datele sunt transmise fără întârziere către centrul de servicii de urgență Bosch, care trimite automat un apel de urgență către serviciile de salvare locale. În același timp, un mesaj este trimis unei liste prestabilite de destinatari, fie prin mesaj text, fie prin aplicația Mojio. „Împreună cu Mojio, conectăm autovehiculele direct la cloud. Astfel, serviciile de salvare pot ajunge la locul unui accident chiar mai repede decât înainte,” a declarat Mike Mansuetti, președintele Bosch America de Nord, în cadrul CES. De la mijlocul anului următor, soluția de urgență IoT va fi disponibilă pentru aproape un milion de conducători auto din America de Nord și Europa.
IoT pe șosele: Bosch prezintă mobilitatea conectată a viitorului
Prin autovehiculul concept de tip shuttle dezvoltat intern, Bosch stabilește o premieră în cadrul CES. Prin acest autovehicul, compania își prezintă soluțiile pentru automatizarea, conectivitatea și electrificarea autovehiculelor, și le oferă vizitatorilor ocazia de a experimenta la fața locului un nou tip de mobilitate: autovehicululele de tip shuttle fără șofer, care vor fi curând o prezență obișnuită pe străzile din marile orașe ale lumii.
Volumul de piață estimat pentru aceste servicii este, de asemenea, unul ridicat: de la 47 de miliarde de euro în 2017, acesta se estimează că va ajunge la 140 de miliarde de euro până în 2022 (sursa: PwC).
Unul dintre ultimele obstacole pentru punerea în practică a mobilității de tip shuttle este automatizarea autovehiculelor în mediile urbane complexe. În a doua jumătate a acestui an, orașul San José din Silicon Valley, California, este vizat pentru a deveni oraș-pilot pentru testarea unui serviciu de car-sharing complet automatizat, fără șofer, furnizat de Bosch și Daimler. Cele trei părți au semnat deja o scrisoare de intenție în acest sens. Prin parteneriatul pentru dezvoltare încheiat, Bosch și Daimler doresc să îmbunătățească traficul urban, să sporească siguranța rutieră și să ofere o piatră de temelie importantă pentru traficul viitorului. Obiectivul lor este să dezvolte un sistem de conducere complet automatizat, fără șofer (nivel SAE 4/5), care va intra în producție până la începutul următorului deceniu.
IoT acasă: electrocasnicele conectate ușurează viețile proprietarilor în mod semnificativ
Nu doar pe șosele există cerere pentru produse și servicii conectate care ușurează viața utilizatorilor. „Lucrăm la ideea unei locuințe conectate și a unor electrocasnice care gândesc în mod autonom și înțeleg ce doresc utilizatorii,” afirmă Heyn. În cadrul CES, de exemplu, compania prezintă o nouă funcție pentru frigiderele conectate la internet, care pot recunoaște tipuri de alimente și oferi recomandări cu privire la depozitare. Camera interioară recunoaște automat 60 de tipuri de fructe și legume și sugerează locul ideal pentru depozitarea acestora prin intermediul unei aplicații. Prin urmare, alimentele sunt depozitate în cel mai bun mod posibil, rămân proaspete mai mult timp și nu trebuie aruncate atât de des.
O altă inovație este proiectorul PAI, care poate proiecta o interfață virtuală pe un blat de bucătărie. Un senzor 3D integrat detectează mișcările mâinilor, permițând operarea ecranului tactil. În acest mod, utilizatorii pot căuta în mod confortabil rețete online și pot efectua apeluri telefonice prin internet în timp ce gătesc și coc. Special conceput pentru bucătării, proiectorul PAI nu trebuie utilizat cu atât de multă grijă precum un smartphone sau o tabletă. Chiar și cu degetele lipicioase, proiectorul poate fi controlat în mod optim. PAI va fi lansat în premieră în China în februarie 2019, iar apoi în Statele Unite ale Americii.
Bosch mai prezintă la CES și noua său robot de tuns iarba conectat la internet, Indego S+. Este unul din primii roboți de tuns iarba de pe piață care funcționează prin comandă vocală Amazon Alexa. Este totodată singurul robot de tuns iarba care poate utiliza prognoze meteo de pe internet pentru a decide automat când este cel mai bine să fie tunsă din nou iarba. Bosch utilizează inteligența artificială pentru a îmbunătăți modul în care robotul său de tuns iarba recunoaște obstacole aflate pe peluză prin evaluarea datelor precum fluxul motorului, accelerația, turația motorului și direcția. „Utilizăm AI pentru o îngrijire mai ușoară și mai confortabilă a peluzei. Viziunea noastră este un robot Indego care se adaptează grădinii pentru a tunde iarba perfect de fiecare dată”, declară Heyn.
Grupul Bosch este prezent pe piaţa din România de aproximativ 25 de ani şi numără peste 6.500 de angajaţi în cinci entităţi. În anul 2017, Bosch a înregistrat un volum de vânzări de 416 milioane de euro pe piaţa din România.