Yandex este un gigant rus care intră cu aplicaţia de taxi Yango pe piaţa românească. Yandex a preluat în 2017 operaţiunile Uber din Rusia şi din alte ţări ale fostei URSS.
Gigantul rus Yandex a lansat săptămâna aceasta la Bucureşti, aplicaţia digitală de e-hailing Yango, care operează în prezent în 16 ţări din Europa, Orientul Mijlociu şi Africa. După Estonia, Letonia, Lituania şi Finlanda România devine astfel a cincea ţară a Uniunii Europene în care serviciul este disponibil. Yango este parte a grupului Yandex, una dintre cele mai mari companii de IT din Europa.
Cât costă o cursă?
Călătoriile comandate prin intermediul aplicaţiei pornesc de la preţul de 5 lei cu discount, care include rezervarea maşinii, o distanţă de 3 km şi o durată a cursei de 7 minute.
Cursa începe să fie contorizată după trei minute de când şoferul a ajuns la punctul de pornire. Fiecare minut de aşteptare sau al cursei costă 0,3 lei, în timp ce fiecare kilometru costă 1,5 lei, iar minutele în trafic sunt calculate la 0,22 lei pe minut, potrivit Go4it.ro În afara oraşelor, în zonele de suburbie, Yango taxează clienţii cu 2 lei pe kilometru şi cu 0,2 lei pe minut, în timp ce taxa de aşteptare este la fel: 0,3 lei pe minut. Site-ul Yango menţionează şi posibilitatea unor costuri crescute, în funcţie de cerere sau aglomeraţie. Acesta se numeşte multiplicator de „oră de vârf” (rush hour) şi va fi dinamic, similar cu tariful dinamic de pe Uber sau Bolt. Pe site-ul Yango sunt realizate câteva „simulări” de trasee şi costuri, cel mai probabil în momente în care traficul nu este aglomerat. O cursă Piaţa Victoriei – AFI Mall Cotroceni de 15 minute şi 4 kilometri este listată la 7,2 lei.
Citește și OMV Petrom, 4 MIL. euro pentru programul „România Eficientă”
Dacă utilizatorul introduce punctul de destinaţie atunci când comandă o maşină, aplicaţia va calcula preţul exact pe care acesta îl va avea de plătit pentru cursa respectivă. Acest preţ nu se va modifica în timpul cursei, chiar dacă maşina este blocată în trafic sau şoferul va fi nevoit să urmeze o rută ocolitoare.
Cum sunt aleşi şoferii ?
Yango nu deține propriile maşini sau şoferi, această companie lucrând cu parteneri locali sau companii de transport. Odată cu lansarea aplicaţiei, un centru dedicat pentru şoferi a fost deschis de către un partener Yango în Bucureşti. Șoferii participă la sesiuni de training și teste, se familiarizează cu aplicaţia, pot găsi răspunsuri la întrebările privind noul serviciu sau se pot odihni. Ca modalitate suplimentară de control al calităţii, Yango permite utilizatorilor să își evalueze fiecare cursă şi să trimită sugestii sau reclamaţii serviciului de suport disponibil non-stop. Şoferii cu cele mai bune evaluări primesc mai multe comenzi, în timp ce şoferii care primesc rating-uri scăzute vor primi mai puţine curse sau, în cel mai rău caz, le poate fi refuzat accesul la serviciu (temporar sau permanent).