O mini expoziţie-investigaţie, care are drept temă misterioasa „dispariţie” a portretului poetului avangardist Tristan Tzara, pictat de M.H. Maxy în 1924 şi publicat în revista „Contimporanul” în acelaşi an, va putea fi vizitată la Muzeul Naţional de Artă al României din 17 august.
Intrigată de unele detalii ale lucrării, curatorul Monica Enache a pornit cercetarea de la presupunerea că Portretul lui Tristan Tzara aflat la MNAR a fost suprapus peste pictura din 1924. Propunându-și să elucideze această dilemă, curatorul povestește că „într-o primă etapă, împreună cu restauratorii laboratorului de pictură ulei al muzeului, am analizat pictura în lumină razantă, fapt ce a oferit un prim argument. Prin acest procedeu a devenit vizibil faptul că actuala compoziție este pictată peste o alta, iar volumele evidențiate în acest mod se suprapun pe traseele de bază ale compoziției din 1924, atât cât se poate decela examinând reproducerea din „Contimporanul”.
Cu concursul Institutului Naţional de Cercetare Dezvoltare în Optoelectronică – INOE 2000 a fost realizată o analiză cu raze X a picturii, care a permis confirmarea ipotezei.
În cadrul expoziției, publicul va putea studia atât Portretul lui Tristan Tzara, cât și imagini ale picturii, realizate în lumină razantă și fluorescentă, alături de radiografii, toate probând prezența portretului interbelic dedesubtul celui care se poate admira astăzi în colecțiile MNAR.
De asemenea, se va difuza şi un material video înfățișând fragmente din retrospectiva M.H. Maxy (1965) de la Sala Dalles, momentul în care portretul a fost pentru prima dată expus după intervenția artistului, în varianta pe care o cunoaștem cunoaștem astăzi.
Cu acest prilej, MNAR lansează Caietele Galeriei de Artă Românească Modernă, o publicație periodică ce-și propune să comunice publicului ultimele studii și cercetări ale specialiștilor noștri. Primul număr este dedicat expoziției Istoria ascunsă a unui portret-simbol – Tristan Tzara.
Citește și De ce să alegeți un tablou multicanvas