Autoritatea pentru Concurență și Piețe (CMA) din Marea Britanie spune că Alphabet, compania-mamă a Google, a abuzat de poziția sa dominantă în publicitatea digitală pentru a restricționa competitorii. Aceasta este însă doar o concluzie provizorie.
CMA crede că Google folosește practici anticoncurențiale în tehnologia publicitară de afișare deschisă, preferând propria sa platformă de anunțuri, ceea ce ar putea dăuna câtorva mii de editori și agenți de publicitate britanici.
„Am constatat provizoriu că Google își folosește puterea de piață pentru a împiedica concurența în ceea ce privește anunțurile pe care oamenii le văd pe site-uri web. Multe afaceri pot păstra conținutul lor digital gratuit sau mai ieftin folosind publicitatea online pentru a genera venituri. Reclamele de pe aceste site-uri și aplicații ajung la milioane de oameni din Marea Britanie – facilitând cumpărarea și vânzarea de bunuri și servicii”, a declarat Juliette Enser, directorul executiv interimar al CMA pentru aplicarea legii.
Google nu este de acord cu această concluzie
Google a declarat că nu este de acord cu punctul de vedere al CMA și că va răspunde în consecință.
„Instrumentele noastre de tehnologie publicitară ajută site-urile și aplicațiile să își finanțeze conținutul și permit afacerilor de toate dimensiunile să ajungă eficient la noi clienți. Google rămâne dedicat creării de valoare pentru editorii parteneri și agenții de publicitate din acest sector extrem de competitiv. Fundamentul acestui caz se bazează pe interpretări eronate ale sectorului tehnologiei publicitare”, a spus Dan Taylor, vicepreședintele global al anunțurilor de la Google.
Departamentul de Justiție al SUA și Comisia Europeană investighează, de asemenea, activitățile Google în domeniul tehnologiei publicitare.
În iunie 2023, autoritățile de reglementare din UE au afirmat că Google ar putea fi nevoit să vândă o parte din afacerea sa de tehnologie publicitară pentru a răspunde preocupărilor.
Google a declarat în decembrie 2023 că o astfel de măsură ar fi „disproporționată”.
Abuzul de poziție dominantă durează de aproape un deceniu
CMA a declarat că a constatat că Google a abuzat de dominația sa atât pe partea de cumpărare, cât și pe cea de vânzare a lanțului de aprovizionare publicitar pentru a favoriza propria sa platformă de schimb de anunțuri, AdX, în cadrul licitațiilor de potrivire cel puțin din 2015.
Autoritatea de reglementare poate impune o amendă de până la 10% din cifra de afaceri globală a unei companii, suma depinzând de gravitatea încălcării.
De asemenea, poate emite directive obligatorii din punct de vedere legal pentru a pune capăt încălcării.
CMA a precizat că va lua în considerare observațiile Google înainte de a lua o decizie cu privire la acțiunile ce urmează a fi întreprinse.