Bienala de la Veneția, Salonul României: primul automobil aerodinamic al lui Aurel Persu

Stefan Alexiu

Bienala de la Veneția are la salonul României o prezență auto unică – precum orice altă operă de artă!

 

O echipă de specialiști coordonată de reputatul expert în vehicule de colecție Florian Marin a restaurat mașina patentată în 1921-1922 de inginerul român Aurel Persu și rămasă în istorie drept primul automobil aerodinamic cu roți integrate în caroserie.

Automobilul Persu este expus în mod obișnuit, de zeci de ani, la Muzeul Naţional Tehnic “prof. ing. Dimitrie Leonida” din București.

Echipa de restauratori l-a preluat în urmă cu ceva vreme pentru a-l readuce la gloria de altădată, în mod voluntar și gratuit, și pentru a-l expune în cadrul unui eveniment de mare anvergură.

În acest moment, automobilul Perșu este expus în cadrul pavilionului României de la Bienala de Arhitectură de la Veneția. Evenimentul se desfășoară în perioada 20 mai – 26 noiembrie 2023, în mai multe spaţii din oraşul italian.

automobil aerodinamic, Aurel Persu
automobil aerodinamic, Aurel Persu
automobil aerodinamic, Aurel Persu
automobil aerodinamic, Aurel Persu
Bienala de la Veneția, Salonul României: primul automobil aerodinamic, Aurel Persu
automobil aerodinamic, Aurel Persu

Bienala de la Veneţia este unul dintre cele mai prestigioase evenimente culturale internaţionale dedicate expresiei artistice în domeniile artelor vizuale, arhitecturii, muzicii, teatrului, dansului şi cinematografiei. Fiecare ediţie oferă un mix de proiecte artistice reprezentative din fiecare ţară participantă. Participarea României la Bienala de la Veneţia ilustrează un dialog cultural cu lumea artei contemporane internaţionale, iniţiat cu peste 100 de ani în urmă, când a fost prezentă pentru prima dată la acest eveniment, arată News.ro.

Un membru al echipei de restaurare a mașinii extrem de prețioase din punct de vedere istoric descrie cum s-au petrecut lucrurile.

„Am avut norocul, șansa imensă, de a asista la procesul de restaurare și recondiționare a automobilului Persu. Și l-am documentat.

Citeste si...  Test drive SsangYong Korando e-Motion: Un nou jucător pe piața mașinilor electrice

Automobilul Aerodinamic Persu (cu S, nu cu Ș)

Ce vedeți aici a fost omologat în anii 1922 și 1923 (în mai multe țări) de către inventatorul român Aurel Persu. Construcția a avut loc în Germania și a avut ca bază tehnică un automobil AGA. Peste care vizionarul domn Persu a așternut toată priceperea dumnealui (cu foarte mult studiu aerodinamic). Este una dintre cele mai mari realizări inginerești românești; și nu cred că este doar opinia mea. Unii dintre dumneavoastră îl știți pentru că, în mod normal, este expus la Muzeul Tehnic din București.

Acum, se cuvine să fac unele precizări. Procesul de restaurare și recondiționare a fost posibil abia după obținerea tuturor aprobărilor legale necesare și s-a desfășurat în condiții stricte (monitorizate de Ministerul Culturii). S-au respectat total planurile originale și toate detaliile tehnice inițiale la care s-a avut acces. Omul căruia i se datorează complet această reușită colosală este Florian Marin. În doar câteva luni a transformat o epavă într-un exponat care zilele acestea stă la loc de cinste în standul României de la Bienala de Arhitectură de la Veneția.

Culoarea este cea originală (dacă vă amintiți de automobilul Persu ca fiind gri este pentru că, din nepricepere și din ignoranță, angajați ai muzeului l-au vopsit în anii ’70 cu vopsea pentru sobe). Jantele sunt cele originale, iar capacele aerodinamice au fost replicate precis. Absolut toate detaliile au fost respectate cu strictețe. Până și numărul de înmatriculare este cel pe care l-a folosit domnul Persu pentru cei aproximativ 120.000 de kilometri pe care vehiculul i-a străbătut (150.000, după unele surse)”, scrie pe Facebook Radu Guramulta.

Citeste si...  Rombul alb pe fond albastru este un nou indicator rutier

Distribuie articol:
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *