Chestionaţi în anul 2016, reprezentanţii CFR Călători au răspuns că ruta Medgidia – Tulcea se realizează în extrasezon cu trenuri formate din automotoare 700 -Malaxa. Cu câteva zile în urmă, am avut prilejul să circul cu un astfel de tren pe ruta Constanţa –Mangalia.
AutomotoareleA 700 au început să fie fabricate la Malaxa din anul 1937. La acel moment marea majoritate a trenurilor erau tractate de locomotive care funcţionau pe bază de abur realizat prin arderea cărbunelui. Automotoarele reprezentau noile tendinţe şi nu numai ca motor.
Automotoarele A700 au făcut loc la A 1000
Era vorba despre design, forma este deja aerodinamică. Iar automotoarele A 700 reprezentau la acel moment una dintre cele mai inovative soluţii, mijloace de transport intercity. De altfel şi acum după aproape un secol, forma automotorului nu este depăşită. Şi interiorul, deşi a fost renovat de mai multe ori datorită uzurii, este unul modern.
Vezi și Licitație: Produse rare şi şase maşini de epocă vândute de Artmark
Iniţial, automotoarele A700 au fost dotate cu motoare Ganz. După un timp, s-a trecut la un model superior, A 1000, cu o formă mai alungită. Este de remarcat că fabricarea acestor mijloace de transport a fost preluată şi de regimul comunist, acestea producându-se până în anul 1954.
În producţia cinematografică Frumoasele vacanțe (1968), având în rol principal pe Ilinca Tomoroveanu, apare automotorul Malaxa A 1000, care a făcut senzație deoarece putea fi comparat cu trenurile de atunci din Franţa.
Iată că regimul Ceauşescu se mândrea şi prezenta o realizare tehnologică de dinainte de război. Este adevărat însă, era în anul 1968 când era o oarecare deschidere către Occident.
Vezi și Mocănița ”trăiește”!
Deşi viteza constructivă a automotoarelor A700 era de 70 de km/oră, în funcţie de calitatea şinelor, pe anumite porţiuni, acestea dezvoltau viteze de peste 80 de km pe oră, ceea ce pentru perioada respectivă era de asemenea un record.
Astăzi, automotoarele Malaxa sau subansamblurile existente în structura lor pot fi menţinute în circulaţie numai dacă îndeplinesc caracteristicile tehnice de siguranța circulaţiei pe infrastructura feroviară publică. Aşa au comunicat reprezentanţii CFR Călători.
Ca părere subiectivă, pe anumite porţiuni, automotorul A700 circulă pe ruta Constanţa – Mangalia cu cel puţin 80 de km/h, mai ales că traversele de cale ferată din lemn au fost recent înlocuite cu unele din beton.