Viitorul avion al Bombardier Global 7500 este așteptat să intre în producție în 2025. Avionul are o capacitate de maxim 19 pasageri, o autonomie de 8.000 de mile marine (14.800 de kilometri) și o viteză maximă de Mach 0,94 (peste 1.200 km/h).
Avionul de test Global 7500 a spart bariera sunetului în timpul unui zbor demonstrativ în luna mai, atingând viteze mai mari de Mach 1.015.
Aeronava, însoțită de un avion de urmărire NASA F/A-18, a devenit, de asemenea, primul avion din categoria Transport care a zburat supersonic folosind combustibil pentru aviație sustenabil (SAF), spune Bombardier, citat de CNN.
„Aeronava Global 8000 valorifică atributele remarcabile ale aeronavei Global 7500, oferind clienților noștri o aeronavă emblematică a noii ere”, a declarat Éric Martel, președinte și CEO Bombardier.
Vezi și Moscova acuză SUA că au repetat un atac nuclear împotriva Rusiei
Efortul Bombardier de a crea un avion supersonic de pasageri nu este singular. În 2021, United Airlines a anunțat că ar putea oferi din nou rute cu viteze supersonice încă din 2029, după ce a încheiat un acord pentru cumpărarea a 15 avioane supersonice.
Între timp, Boom Supersonic, cu sediul în Colorado, a finalizat testele la sol pe X-B1, aeronava prototip pentru avionul său Overture, conceput pentru a găzdui între 65 și 88 de persoane, care își propune să zboare peste 500 de rute, în principal transoceanice, la viteze de Mach-2,2 (peste 2.400 de km/h).
Totodată, startup-ul de aviație Aerion din Florida s-a prăbușit luni după ce a dezvăluit planurile pentru un avion comercial Mach 4+ numit Aerion AS3. Majoritatea aeronavelor comerciale zboară de obicei la viteze de 740-930 km/h, însă Bombardier Global 8000 va depăși viteza de 1.200 km pe oră.
Amintim, primul avion de croazieră supersonic a fost Concorde, lansat de industria franceză în 1969 și care a operat timp de 27 de ani, începând din 1976. A fost scos din fabricație din cauza tehnologiei poluante și a costulrilor de exploatare uriașe.
De fapt, primul avion de pasagri supersonic a fost rusesc. Tupolev-144 a zburat cu viteza sunetului în anii 60, dar autonomia lui era prea mică pentru a fi rentabil, au considerat atunci specialiștii sovietici.