Bombardier Global 7500, aduce din nou avioanele de pasageri la viteza sunetului

Stefan Alexiu
Bombardier Global 7500

Viitorul avion al Bombardier Global 7500 este așteptat să intre în producție în 2025. Avionul are o capacitate de maxim 19 pasageri, o autonomie de 8.000 de mile marine (14.800 de kilometri) și o viteză maximă de Mach 0,94 (peste 1.200 km/h).

Avionul de test Global 7500 a spart bariera sunetului în timpul unui zbor demonstrativ în luna mai, atingând viteze mai mari de Mach 1.015.

Aeronava, însoțită de un avion de urmărire NASA F/A-18, a devenit, de asemenea, primul avion din categoria Transport care a zburat supersonic folosind combustibil pentru aviație sustenabil (SAF), spune Bombardier, citat de CNN.

Aeronava Global 8000 valorifică atributele remarcabile ale aeronavei Global 7500, oferind clienților noștri o aeronavă emblematică a noii ere”, a declarat Éric Martel, președinte și CEO Bombardier.

Vezi și Moscova acuză SUA că au repetat un atac nuclear împotriva Rusiei

Efortul Bombardier de a crea un avion supersonic de pasageri nu este singular. În 2021, United Airlines a anunțat că ar putea oferi din nou rute cu viteze supersonice încă din 2029, după ce a încheiat un acord pentru cumpărarea a 15 avioane supersonice.

Între timp, Boom Supersonic, cu sediul în Colorado, a finalizat testele la sol pe X-B1, aeronava prototip pentru avionul său Overture, conceput pentru a găzdui între 65 și 88 de persoane, care își propune să zboare peste 500 de rute, în principal transoceanice, la viteze de Mach-2,2 (peste 2.400 de km/h).

Totodată, startup-ul de aviație Aerion din Florida s-a prăbușit luni după ce a dezvăluit planurile pentru un avion comercial Mach 4+ numit Aerion AS3. Majoritatea aeronavelor comerciale zboară de obicei la viteze de 740-930 km/h, însă Bombardier Global 8000 va depăși viteza de 1.200 km pe oră.

Citeste si...  Ungaria nu susţine noile sancţiuni impuse Rusiei de către UE

Amintim, primul avion de croazieră supersonic a fost Concorde, lansat de industria franceză în 1969 și care a operat timp de 27 de ani, începând din 1976. A fost scos din fabricație din cauza tehnologiei poluante și a costulrilor de exploatare uriașe.

De fapt, primul avion de pasagri supersonic a fost rusesc. Tupolev-144 a zburat cu viteza sunetului în anii 60, dar autonomia lui era prea mică pentru a fi rentabil, au considerat atunci specialiștii sovietici.


Distribuie articol:
3 Comments

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *