Ce poți să pățești dacă nu dormi destul noaptea

2
- Reclama -

Puține ore dormite, somnolența din timpul zilei dar și sforăitul ar putea fi semne ale glaucomului, adică o cauză principală a orbirii despre care studiile sugerează că: ”va afecta 112 milioane de oameni din toată lumea în următorii 20 de ani”, informează Sky News.

Fenomenul este caracterizat printr-o pierdere progresivă a celulelor din ochi sensibile la lumină și la deteriorarea nervului optic, dar afecțiunea poate avansa înspre pierderea permanentă a vederii dacă rămâne netratată.

Studiul realizat pe 409.000 de oameni de UK Biobank și publicat în jurnalul BMJ Open sugerează o serie de motive care leagă glaucomul de somnul deficitar. Unul dintre factori este reprezentat de presiunea internă asupra ochiului care crește atunci când o persoană stă culcată și când hormonii de somn sunt dați peste cap.

Depresia și anxietatea, deseori resimțite împreună cu insomnia, pot și ele crește presiunea întrucât pot avea un impact negativ asupra reglării producției de cortizol – principalul hormon de stres al corpului.

Apneea în somn poate produce leziuni la nivelul nervului optic

Episoadele repetate și prelungite ale nivelului scăzut al oxigenului din celule, provocat de apneea din timpul somnului (atunci când respirația se oprește și reîncepe în mod repetat în timp ce dormim), ar putea provoca leziuni la nivelul nervului optic.

- Reclama -

Toate persoanele care au luat parte la studiu aveau între 50 și 69 de ani și au fost recrutate între anii 2006 și 2010. Printre acestea s-au numărat oameni care s-au descris ca fiind „bufnițe de noapte” (persoane care stau treze noaptea sau adorm foarte târziu), care suferă de insomnie, somnolență în timpul zilei sau de sforăit excesiv.

După o medie de 10,5 ani de monitorizare, cercetările au identificat 8.690 de cazuri de glaucom printre persoanele care au luat parte la studiu.

Cercetătorii au descoperit că persoanele vârstnice și bărbații prezintă un risc mai mare să dezvolte condiția medicală, la fel ca în cazul celor care suferă de hipertensiune, al fumătorilor și diabeticilor. Însă, cele mai multe probleme de somn observate au fost asociate cu riscul crescut de glaucom.

Șanse mai mari pentru apariția glaucomului în cazul persoanelor care dorm mai mult sau mai puțin de 7-9 ore pe zi

Oamenii care dorm mai puțin sau mai mult decât se recomandă (între 7 și 9 ore) au cu 8% mai multe șanse să dezvolte glaucom, 12% pentru insomnie și 20% pentru somnolență pe timp de zi, scrie Digi24.ro

Cercetătorii spun că descoperirile subliniază nevoia de terapie de somn pentru cei mai vulnerabili în fața bolii și de consultări oftalmologice pentru a verifica din timp primele semne ale glaucomului.

„Pentru că obiceiurile legate de somn se pot modifica, aceste descoperiri evidențiază nevoia pentru intervenție în cazul persoanelor care riscă să sufere de glaucom”, potrivit cercetătorilor.

Șase sfaturi pentru un somn mai bun

  • Relaxează-te înainte de culcare: închide toate ecranele, fă o baie, citește o carte bună
  • Bea mai puțină cafea: cafeina rămâne în organism până la opt ore, așa că fără cafea noaptea târziu
  • Nu îți lua telefonul cu tine în pat: poți să îl folosești ca deșteptător, dar nu lăsa mesajele să te trezească din somn
  • Respectă un program de somn: încearcă să mergi la culcare la aceeași oră în fiecare noapte
  • Nu te mai uita la ceas: dacă rămâi preocupat de cât de mult îți ia să adormi nu vei mai putea să te relaxezi
  • Ai grijă ce mănânci: renunță la carbohidrați și zahăr dacă iei cina înainte de somn
- Reclamă -

2 comentarii

Lăsaţi un mesaj

Te rugăm să adaugi un comentariu
Vă rugăm să completaţi numele