Exporturile de ceasuri elveţiene au scăzut cu 22% anul trecut, deoarece pandemia de coronavirus (COVID-19) a dus la reducerea cererii pe toate pieţele majore, cu excepţia Chinei.
Datele statistice publicate joi de Federaţia Industriei Elveţiene de Orologerie arată că exporturile de ceasuri s-au situat la 17 miliarde de franci elveţieni (19 miliarde de dolari) în 2020, un declin comparabil cu cel din timpul crizei financiare globale din 2008-2009. În timp ce anul trecut vânzările în Europa şi Statele Unite au scăzut cu 25% şi, respectiv, cu 20%, în China s-a înregistrat un avans de 20%, ţara fiind mai puţin afectată de criză decât alte state.
În statul asiatic vânzările s-au redresat în semestrul doi din 2020, cumpărătorii chinezi achiziţionând ceasuri din ţară şi nu din călătoriile peste hotare. Valoarea exporturilor către China a atins anul trecut 2,4 miliarde de franci elveţieni, ţara depăşind Hong Kong şi devenind principala destinaţie pentru ceasurile elveţiene.
Vezi cel mai performant purificator de aer anti coronavirus
Swatch, cel mai mare producător mondial de ceasuri, a raportat anul trecut primele pierderi nete din istoria companiei elveţiene, de 53 milioane de franci elveţieni, după un profit de 748 milioane de franci elveţieni în 2019. Swatch, care include brandurile Omega, Longines şi Tissot, a anunţat scăderea veniturilor cu 28,7% anul trecut, la 5,6 miliarde de franci elveţieni. Swatch a închis permanent 384 de magazine în 2020 şi a concediat 10% din forţa sa de muncă, având acum 32.400 de angajaţi.
Industria elveţiană de orologerie trece printr-o perioadă dificilă în condiţiile în care pandemia a dus la închiderea magazinelor, în prima fază în Asia iar ulterior şi în Europa şi SUA iar turiştii chinezi, cei mai importanţi clienţi pentru producătorii elveţieni de ceasuri, nu au putut călători şi face cumpărături.