Mircea Toma, membru CNA, a propus joi, în ședința Consiliului Național al Audiovizualului, ca instituția să ceară partidelor politice contractele prin care acestea au dat bugete de promovare către televiziuni, iar televiziunilor să le solicite emisiunile în care au apărut aceste campanii.
Solicitarea vine în contextul în care Liviu Dragnea a reclamat că sunt televiziuni care, fiind plătite de partide, îi blochează accesul pe post, scrie paginademedia.ro.
„Mie mi se pare că, să laşi asemenea enunţuri să plutească în spaţiul public, este periculos. De aceea, eu cred că ar fi foarte important să solicităm, pe de o parte, partidelor să facă publice sumele pe care le-au cheltuit pentru propagandă politică în mass-media audiovizuale şi să solicităm radiodifuzorilor să ne spună pentru ce produse de tip publicitar politic au avut în transmisie. Şi asta pentru o perioadă de un an de zile”, le-a explicat Mircea Toma membrilor CNA.
În replică, Monica Gubernat, membru CNA şi cea care a condus şedinţa de astăzi, i-a spus că forul nu are o bază legală pentru care ar putea să ceară asemenea informaţii.
„Noi nu avem nici un drept să cerem televiziunilor sau partidelor să ne pună la dispoziţie asemenea date. Noi ne referim strict la analizarea conţinutului audiovizual. Cum se plătesc, cine-i plătesc, nu este treaba instituţiei CNA”, i-a replicat Monica Gubernat.
Răsvan Popescu, cel mai vechi membru din CNA, a explicat că publicitatea electorală e interzisă în afara campaniei electorale şi că nu vede ce date ar putea primi de la televiziuni.
„Suntem pe o gheaţă foarte subţire. Publicitatea politică e interzisă în afara campaniei electorale. În campania electorală aceasta trebuie marcată ca atare. Deci eu nu văd ce date ne-ar trimite nici televiziunile nici partidele, ca să-i prindem noi aşa cu ceva. Vor fi date care pe care noi nu le putem verifica”, a afirmat Popescu.
PSD și PNL, campioni la promovare
Europa Liberă mai arată că cele două mari partide, PSD și PNL, cheltuiesc sume uriașe pentru contracte cu presa. În timpul crizei politice din lunile octombrie și noiembrie 2021, cele două partide au aruncat în piață aproape 20 de milioane de lei (4 milioane de euro). În primele 11 luni din 2021, PNL și PSD au depășit împreună pragul de 10 milioane de euro – bani cheltuiți în contracte cu presa.
Nu e clar însă ce servicii prestează instituțiile media pentru acești bani de la partide, dat fiind că în afara campaniilor electorale nu există articole sau emisiune marcate ca publicitare.