Într-un interviu acordat revistei Business Magazin, Carmela Dragomir, cel mai premiat cofetar din Sud-Estul Europei, şi Laurenţiu Dascălu, specialist în alimentaţie publică, vorbesc despre cum au pus bazele Cofetăriilor Delice, o afacere care a ajuns azi la rulaje de circa 20 de milioane de lei pe an.
Multiplă campioană la olimpidele pentru cofetari (Olympiade der Köche 2008 şi 2012) şi la cele mai importante concursuri internaţionale (Campionatul International de Gatit 2009 – sectiunea Dulciuri, Concursul International de Gastronomie 2013, locul II mondial la concursul Internaţional de la Luxemburg, în 2010, Villeroy & Boch Culinary World Cup 2010 etc.), Carmela Dragomir este creatoarea celor mai originale şi gustoase torturi şi prajituri care se găsesc la Cofetăriile Delice.
Cum a început
Povestea începe cu o fată de clasa a cincea, care făcea prăjituri mai tot timpul împreună cu bunica sa, pasiune ce s-a menţinut şi cu trecerea anilor. Mai târziu, talentul culinar i-a fost descoperit de angajatorul de la acea vreme. Văzându-şi produsele din ce în ce mai apreciate, Carmela Dragomir s-a hotărât să pună bazele propriului său laborator de cofetărie, iar clienţii nu au întârziat să apară. Ulterior, l-a cunoscut pe Laurenţiu Dascălu, care îi va deveni asociat şi împreună cu care a pus bazele afacerii.
Iniţial au închiriat un spaţiu pe care l-au transformat în laborator, în 2000, unde antreprenoarea urma să se ocupe de partea de producţie şi, conform spuselor lor, totul a decurs cu paşi foarte mici. ”La început munceam pe brânci. Eram doar eu cu o singură fată. După opt ore ea se ducea acasă, iar eu rămâneam să îmi construiesc afacerea“, povesteşte Carmela Dragomir. Au pornit la drum cu utilaje vechi, chiar şi second hand-uri, până când au ajuns pe plus şi au reuşit să cumpere altele noi, povesteşte Laurenţiu Dascălu.
Cofetariile Delice – 20 mil. lei cifră de afaceri
În funcţie de banii disponibili, au investit constant în tehnologie. Momentul în care afacerea ”a explodat“ a fost deschiderea primei cofetăriei din Ploieşti. În prezent, există două cofetării în Câmpina, patru în municipiul Ploieşti şi una în Buşteni, care acoperă toată gama de produse de cofetărie, şi 165 de angajaţi.
Pentru 2017 se aşteaptă la o creştere de circa 15% a vânzărilor. ”Noi suntem foarte mulţumiţi de cifra de afaceri. Dacă reuşim să creştem este foarte bine, dar important este să ne menţinem standardele actuale“, adaugă Dascălu.
”Când am luat prima medalie de aur la Luxemburg, cei care vizitau standul României rămâneau stupefiaţi şi spuneau – vai, dar cum ştie România să facă asta? De când?“ (Carmela Dragomir)
În 2007, Carmela a participat la primul său concurs, la Sinaia, competiţie la care a luat şi locul I. Ulterior s-a înscris la un nou concurs, în Cipru, prima confruntare internaţională. ”Atunci mi-am dat seama că nu ştiam foarte multe tehnici. Asta m-a făcut să cumpăr cursuri internaţionale, să caut să învăţ cât mai mult, deoarece ceea ce făcusem eu mi s-a părut foarte în urmă faţă de alţii“, povesteşte ea. Ulterior a mers la fiecare ediţie a olimpiadei mondiale, ce are loc din patru în patru ani, competiţii în cadrul cărora a obţinut mai multe medalii de aur. ”Când mă întorceam de la competiţii, le ceream mai mult fetelor mele. Le-am explicat că trebuie să ne autodepăşim şi le-am dat o motivaţie“, explică antreprenoarea. Conform ei, în prezent România se situează foarte bine în competiţiile menţionate, ceea ce nu se poate spune despre anii 2008, când ţara noastră era pe penultimul loc. ”Când am luat prima medalie de aur la Luxemburg, cei care vizitau standul României rămâneau stupefiaţi şi spuneau – vai, dar cum ştie România să facă asta? De când?“, povesteşte ea.
O piesă artistică din zahăr poate ajunge şi până la 15.000 euro
În România nu se valorizează corect produsele artistice în ceea ce ţine de cofetărie, consideră Carmela. Din punctul său de vedere, un tort ca piesă artistică, ar trebui să coste între 10.000 şi 15.000 de euro pentru a fi în concordanţă cu timpul, modul de realizare şi materiile prime folosite. La noi, tortul se vinde la kg – la Delice, 65 de lei decorat simplist şi 85 de lei cu un grad de dificultate mai mare dar acest cost nu reflectă valoarea muncii depuse. ”Eu încerc să explic clientului valoarea acestui produs, materiile prime folosite, care sunt destul de scumpe, însă omul alege după preţ şi nu după calitate“, mai spune ea.
CITESTE ŞI: „Producătorii români de legume şi fructe se orientează tot mai mult spre comerţul online”
Planuri de viitor
Cei doi antreprenori au în plan încă două investiţii, mai exact deschiderea a două cofetării, una în Ploieşti şi una în Câmpina, investiţa necesară fiind de peste 100.000 de euro. Nu exclud nici varianta francizării, însă recunosc că sunt reticenţi la idee, deoarece se tem să nu le fie afectată reputaţia. Mulţi dintre cei care doresc o cofetărie Delice nu sunt conştienţi de costurile necesare, de circa 50.000 de euro, spune antreprenorul. ”Din exterior toată lumea spune că o cofetărie e o afacere bună, sunt bani mulţi, dar pe lângă investiţiile în vitrine, dulapuri, amenajare şi alte utilaje, trebuie să iei în calcul şi faptul că marfa e perisabilă; noi nu folosim conservanţi. Deci sunt şi destul de multe pierderi“, explică Dascălu.
SURSA: Business Magazin