Cel mai mare grup de transport maritim din lume, Mediterranean Shipping Company (MSC), a anunțat că își va redirecționa navele din Marea Roșie din cauza amenințării tot mai mari privind atacuri din partea rebelilor Houthi susținuți din Yemen, relatează BBC.
Compania franceză CMA CGM a luat o decizie similară la o zi după ce gigantul danez de transport maritim Maersk și compania germană de transport Hapag-Lloyd au suspendat călătoriile la Marea Roșie.
Houthii și-au declarat sprijinul pentru Hamas după ce Israelul a lansat campania militară în Gaza în urma atacurilor Hamas din 7 octombrie.
Marea Roșie este una dintre cele mai importante rute din lume pentru transporturile de petrol și combustibil.
Piraterie cu drone
Dar Houthii și-au intensificat atacurile, folosind drone și rachete împotriva navelor deținute de companii străine.
SUA au declarat sâmbătă că distrugătoarele sale au doborât 14 drone houthi în Marea Roșie.
MSC a spus că situația din zonă a devenit „gravă” și că o nava de a sa, MSC PALATIUM III, a fost atacată vineri în timp ce tranzita Marea Roșie.
CMA CGM, a treia companie de transport maritim din lume, a declarat că și-a instruit toate navele sale de acolo „să ajungă în zone sigure”, iar Maersk, a doua companie de transport maritim din lume, a descris situația ca fiind „alarmantă”.
Suspendarea operațiunilor din zonă a acestor companii va cauza efecte costisitoare, spun experții. Costurile suplimentare cu echipajul, combustibilul și asigurările sunt probabil transferate consumatorilor
Strâmtoarea Bab al-Mandab – cunoscută și sub numele de Poarta Lacrimilor – este un canal de 32 de kilometri lățime și este cunoscut pentru că este periculos de navigat. Aceasta este situată între Yemen, pe Peninsula Arabică și Djibouti și Eritreea, pe coasta africană.
Este ruta prin care navele pot ajunge la Canalul Suez dinspre sud – ea însăși o bandă majoră de transport maritim. Evitarea acesteia înseamnă că navele trebuie să urmeze rute mult mai lungi, de exemplu prin jurul Africii de Sud. Aproximativ 17.000 de nave și 10% din comerțul global trec prin Canalul Suez în fiecare an.