UPDATE: STB anunță că va continua demersurile legale și va contesta decizia Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC) de atribuire a contractului pentru tramvaie în București către Electroputere VFU Pașcani.
Electroputere VFU Pașcani, societate controlată de Gruia Stoica, în cadrul licitației, producătorul propus pentru livrarea tramvaielor este o societate cu sediul în Moscova, Federația Rusă, arată Club Feroviar.
Conform declarațiilor depuse de ofertant în cadrul licitației, producătorul propus pentru livrarea tramvaielor este o societate cu sediul în Moscova, Federația Rusă.
”Or, potrivit Regulamentului (UE) 2022/576, care modifică Regulamentul (UE) nr. 833/2014 privind măsurile restrictive împotriva Rusiei, este strict interzisă atribuirea sau executarea contractelor de achiziții publice cu entități rusești sau controlate de acestea.
Această interdicție se aplică direct și în România și privește atât contractanții principali, cât și subcontractanții sau furnizorii care depășesc 10% din valoarea contractului.
În aceste condiții, procedura nu mai poate fi finalizată, existând atât un impediment obiectiv legat de valabilitatea ofertei, cât și un impediment legal derivat din legislația europeană”, precizează STB.
”STB S.A. își reafirmă angajamentul pentru respectarea strictă a cadrului legal și pentru derularea unor proceduri de achiziție transparente și conforme, menite să asigure modernizarea transportului public din București. Totodată, societatea va continua demersurile legale necesare pentru protejarea intereselor sale patrimoniale, inclusiv în ceea ce privește anularea penalităților stabilite de instanțele de judecată”, a declarat directorul general al STB, Daniel Istrate.
Știre inițială
După cinci ani de tergiversări, Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC) a dispus ca Societatea de Transport București (STB) să finalizeze procedura de atribuire a contractului pentru furnizarea tramvaielor către Electroputere VFU Pașcani, membră a Grampet Group. Este a treia decizie favorabilă obținută de companie în această licitație, inițiată în 2019.
Decizie definitivă: STB trebuie să semneze contractul
Potrivit CNSC, STB a întârziat nejustificat semnarea contractului, invocând motive neîntemeiate precum expirarea valabilității ofertei sau schimbarea furnizorului. Consiliul a subliniat că obligația de a solicita prelungirea documentelor revenea exclusiv STB, care a rămas în pasivitate din 2020 până în prezent.
Vezi și Firea, atac la tramvaiele Bucureștiului
„Furnizorul din Rusia, inclus inițial în ofertă, poate fi înlocuit legal, fără a afecta validitatea procedurii”, se arată în comunicatul companiei. Electroputere VFU Pașcani dispune de furnizori alternativi, în afara oricăror sancțiuni, care pot livra tramvaiele conform standardelor.
Licitație blocată timp de 5 ani
Reprezentanții Grampet Group acuză STB de simularea unor acțiuni administrative menite să anuleze procedura, deși două decizii anterioare ale CNSC, confirmate de Curtea de Apel București, stabiliseră deja obligația de semnare.
„Am solicitat dovada deținerii fondurilor necesare achiziției, iar STB a decis să anuleze întreaga procedură. CNSC a respins aceste argumente artificiale și a reconfirmat corectitudinea participării noastre”, a declarat Gruia Stoica, președinte Grampet Group.
Tramvaie noi pentru București
Electroputere VFU Pașcani este pregătită să livreze cele 40 de tramvaie ofertate, cu sprijinul unei rețele de subcontractanți alternativi. Dacă procedura ar fi fost respectată, tramvaiele ar fi fost deja în posesia STB înainte de instituirea oricăror restricții externe.
„Suntem gata să implementăm contractul. Oferta noastră a fost validă, iar furnizorul era eligibil la momentul atribuirii”, a declarat Vizante-Dumitru Tomoni, vicepreședinte Grampet Group și director general Electroputere VFU Pașcani.
Investiții și tradiție industrială
Electroputere VFU Pașcani are o tradiție de peste 155 de ani în industria feroviară și a beneficiat de investiții de peste 30 de milioane de euro în modernizarea uzinei. Compania a produs primul automotor DMU construit integral în România — trenul Leon — certificat CE și pregătit pentru circulație europeană.
