Fiecare dintre noi a comandat cel puţin o dată un produs de pe internet. Din păcate, însă nu întotdeauna tranzacţiile făcute online sunt 100% sigure. Există o mulţime de produse contrafăcute pe piaţă, despre care consumatorii nu au nicio idee.
Cu toate că au vizat iniţial piaţa de lux, produsele contrafăcute au atins în prezent toate formele de consum: medicamente, cosmetice, reţete medicale cu dozare necorespunzătoare sau fără autorizaţie de punere pe piaţă, piese auto în afara standardelor de siguranţă. Produse contrafăcute care sunt foarte accesibile datorită comerţului on-line pot prezenta riscuri pentru sănătatea sau siguranţa consumatorilor, prin urmare producerea şi vânzarea acestora sunt supuse unor sancţiuni penale importante în toate ţările UE.
Reţeaua Centrelor Europene ale Consumatorilor primeşte zilnic plângeri din partea consumatorilor care, în mod conştient sau nu, au achiziţionat obiecte contrafăcute ori nu le-au primit niciodată pentru că au fost blocate de către autorităţile vamale.
Pentru a ajuta consumatorii să evite această capcană, Reţeaua Centrelor Europene ale Consumatorilor ECC-Net a publicat astăzi un raport privind contrafacerea produselor vândute online, în Europa.
Cum să identifici produsele falsificate pe Internet? Iată 10 sfaturi utile!
Fereşte-te de descrierile din motorul de căutare: în cazul în care acestea includ nume de produse, urmate de expresii cum ar fi „ieftin” sau „livrare gratuită”, acestea sunt de multe ori site-uri frauduloase.
Verifică identitatea şi datele de contact ale vânzătorului din pagina de „informaţii legale” de pe site şi compară cu înregistrarea site-ului de pe WHOIS, EURID, ROTLD.
Consultă părerile altor consumatori cu privire la vânzător.
Verifică autenticitatea mărcii de încredere, dacă există, prin consultarea pe site-ul oficial al companiei care o oferă.
Verifică pe site-ul producătorului dacă există o listă a vânzătorilor oficiali sau dacă au denunţat anumite site-uri care vând produse contrafăcute.
Compară preţurile cu cele din magazinul oficial. Nu este bine să ai încredere în site-urile care prezintă oferte extrem de atractive pe internet.
Compară logo-ul oficial al producătorului cu cel postat pe site-ul care nu îţi inspiră încredere sau aplicat pe produsul care urmează să iţi fie vândut.
Consultă condiţiile generale de vânzare şi verifică respectarea drepturilor consumatorilor.
Fereşte-te de site-uri cu design sărac, site-uri scrise într-o limbă română stricată sau site-uri care afişează imagini de calitate slabă.
Plăteşte prin mijloace sigure. Dă întotdeauna prioritate metodelor revocabile de plată.
Evită transferurile de bani prin ordin de plată, transfer de numerar sau chiar transfer bancar. Poţi plăti cu cardul în siguranţă.
Ce faci dacă ai cumpărat deja articole contrafăcute?
Verifică la banca sau la emitentul cardului şi cere detalii privind modalităţile prin care îţi poţi primi banii înapoi, de exemplu procedura de refuz la plat, dacă ai utilizat un mijloc de plată precum cardul.
Contactează producătorul şi informează-l cu privire la faptul că există un site care vinde produse contrafăcute. Deoarece acesta deţine drepturile de proprietate intelectuală, poate lua măsurile legale care se impun împotriva acestui site fraudulos.
Dacă ai fost victima unei activităţi de contrafacere, poţi înainta o reclamaţie către poliţie, vamă sau poţi solicita asistenţa autorităţilor locale cu atribuţii în domeniu.
“ECC Romania a primit, în decursul anilor, mai multe reclamaţii de la consumatorii români care au cumpărat produse contrafăcute online. În general, acestea au vizat site-uri care la prima vedere erau înregistrate în state membre ale UE, având terminaţia respectivului stat, dar, la o analiză atentă s-a dovedit că respectivii vânzători erau din China. Consumatorii au cumpărat astfel haine şi încălţăminte care nu aveau nicio legătură cu produsele oficiale. De regulă, aceste situaţii s-au rezolvat prin procedura de refuz la plată cu ajutorul băncii emitente a cardului prin care a fost făcută plata”, a declarat Irina Chiriţoiu, Director ECC Romania.