Conducătoarea departamentului de dezvoltare a fotbalului feminin din FRF, Emma Bârsan, a acordat un interviu pentru Informateca, în care vorbeste despre prima strategie dedicată exclusiv acestui sport, ce vizează 5 obiective de bază.
– Emma Bârsan, ne puteți face o scurtă prezentare a dumneavoastră? Cum ați ajuns la cârma fotbalului feminin românesc?
– A fost un drum lung, însă voi încerca să-l prezint pe scurt. Lucrez în cadrul FRF încă din 2017, iar fotbalul feminin a fost cel care m-a adus aici. Mi-am făcut lucrarea de licență pe modul de comunicare al Federației Române de Fotbal privind fotbalul feminin. Pentru că la momentul respectiv, în 2016, nu existau suficiente informații publice pe baza cărora să-mi pot realiza licența, am apelat direct la sursă: departamentul de comunicare al FRF. Băieții de la comunicare au fost foarte amabili și m-au ajutat cu toate informațiile de care aveam nevoie. Totodată, la momentul respectiv lucram în presă, și am considerat jobul meu o oportunitate bună de a prezenta publicului poveștile fetelor care practică fotbal. Pot spune că de a aici a început drumul meu în fotbalul feminin, însă niciun moment nu m-am gândit că voi putea să contribui realmente la dezvoltarea acestui fenomen în România.
– Sunteți mulțumită de ceea ce ați realizat până acum în mandatul dumneavoastră?
– Pot spune că suntem în direcția bună, că am turnat fundația în acești ani, avem o strategie clară după care să ne ghidăm activitatea, avem un brand în plină dezvoltare, Liga Feminină, avem programe de dezvoltare prin care încercăm să inițiem fetele în lumea fotbalului și mai ales avem multă pasiune și încredere în viitorul fotbalului feminin românesc. Sunt o persoană care nu se mulțumește cu puțin, însă consider orice realizare la nivel de fotbal feminin o oportunitate de a trece la următorul nivel.
– Cât timp credeți că vă va lua ducerea la bun sfârșit a proiectelor?
– Nu există un deadline pentru astfel de proiecte, fiecare evoluează și va continua să evolueze în funcție de necesitățile jucătoarelor, cluburilor, antrenorilor. Dacă din 2014 ne-am axat pe creșterea numărului de practicante, acum continuăm acest obiectiv, însă adăugăm și altele noi, care vin în completarea celuilalt: creșterea calității jocului prin dezvoltarea competițiilor, îmbunătățirea condițiilor de joc prin reglementări la nivel de licențiere, specializarea antrenorilor, implicarea jucătoarelor pe final de carieră în fenomen, programe educaționale și, bineînțeles, obiective de performață cu echipa națională: calificarea la un turneu final. Poate chiar la EURO din 2025.
– În ce sector al fotbalului feminin credeți că este cel mai mult de muncă? La nivel de cluburi sau la echipa națională?
– Cu siguranță totul pleacă de la cluburi. Cu cât condițiile de pregătire sunt mai bune la echipele de club, cu atât vom avea jucătoare mai bine pregătite la lotul național. Echipa națională nu-și poate atinge potențialul maxim fără sprijinul cluburilor, motiv pentru care este foarte important să ne asigurăm că această dezvoltare pleacă de la cluburi spre lot. Bineînțeles, la nivel de cluburi este și va fi întotdeauna mult de muncă. În acest sezon vom avea nu mai puțin de 61 de cluburi înscrise în toate cele 7 competiții de fotbal feminin pe care FRF le organizează, prin urmare ne așteaptă un sezon plin de fotbal.
– Ce pași ați reușit să faceți în colaborarea cu forurile internaționale care se ocupă de fotbalul feminin?
– FIFA și UEFA au investit foarte mult în ultimii ani în dezvoltarea fotbalului feminin la nivel mondial și european, iar acest lucru cred că se reflectă cumva în fiecare țară. Suntem în permanent contact cu ambele, derulăm diferite programe de dezvoltare a fotbalului feminin prin intermediul UEFA și încercăm să replicăm activități, evenimente, campanii de conștientizare sau promovare a fotbalului feminin adaptându-le, bineînțeles, la realitatea din România.
– De ce credeți că există țări cu tradiție și mari performanțe în fotbalul feminin ca SUA, Franța sau Anglia? Ce fac ele în plus față de celelalte?
– Sunt mai multe aspecte la care au lucrat mult, cu mulți ani înaintea noastră, pentru a ajunge aici. În primul rând vorbim de mentalitate, de acceptarea în rândul societății că fotbalul este pentru toată lumea, indiferent de gen, rasă sau cultură. În al doilea rând, vorbim de investiții, de profesionalizarea competițiilor interne, a jucătoarelor, de investițiile la nivel de junioare, de oportunități pentru jucătoare, antrenori/antrenoare. Pentru a ajunge la acest nivel, trebuie să ai o bază solidă pe care să construiești, iar noi suntem în punctul în care am turnat fundația și începem construcția. Trebuie să avem răbdare și încredere, așa cum au avut și cei din țări precum Anglia sau Franța. În urmă cu 6-7 ani, mulți oameni din România nici nu știau că există fotbal feminin la noi, prin urmare trebuie să luăm lucrurile pozitive care s-au făcut în acești ani și să construim pe ele.
– Cum vă explicați reticența românilor față de fotbalul feminin?
– Personal, cred că este vorba despre educație. Încă de când suntem mici ni se spune că rozul este culoarea fetelor, albastru culoarea băieților, că fetele au părul lung, iar băieții scurt și tot felul de stereotipuri care ulterior se întipăresc în subconștient și ne fac să devenim reticenți atunci când le întâlnim. Fotbalul a fost promovat mulți ani ca un sport al băieților, motiv pentru care multă lume este reticentă când vine vorba despre fotbalul feminin. Însă eu vă garantez că ambiție, disponibilitate la efort și pasiune cum au aceste fete nu veți vedea la multe echipe de băieți. Dați-le o șansă, veniți la câteva meciuri în tribune, și apoi veți vedea că veți privi lucrurile din altă perspectivă. Nu doar cea masculină.
– Care ar fi programul naționalei României în a două jumătate a anului?
– Naționala de senioare va încheia în luna septembrie o nouă campanie de calificare la Cupa Mondială. Mai avem două jocuri în deplasare, cu Lituania pe 2 septembrie și Italia pe 6 septembrie, apoi vom trage concluziile pentru viitor. Personal, cred că a fost o campanie în care cred că s-a văzut dorință, ambiție, perseverență și multă pasiune. Cei care au fost la meciul cu Elveția de pe stadionul Arcul de Triumf știu despre ce vorbesc.
– Aveți un plan de dezvoltare pe termen mediu și lung? Dacă da, în ce stadiu se află acesta?
– Așa cum am menționat și mai devreme, în iunie 2021 am lansat prima strategie dedicată exclusiv dezvoltării fotbalului feminin, care vizează 5 obiective strategice: Creșterea participării, Îmbunătățirea competițiilor, Formare și reformare continuă, Creșterea vizibilității și valorii comerciale, Fixarea și consolidarea reputației. Fiecare obiectiv strategic are în spate un plan de acțiuni, proiecte corespunzătoare, KPIs, prin urmare nimic nu este la întâmplare. Urmărim completarea obiectivelor trimestrial, prin raportări care urmăresc atât partea de îndeplinire a planului de acțiuni, cât și îmbunătățirea cifrelor și parametrilor de la un trimestru la altul. Cred că în momentul de față suntem pe un trend ascendent, iar în următorii 4-5 ani, prin integrarea secțiilor de fotbal feminin în cadrul cluburilor masculine, vom avea explozia pe care o așteptăm.