Un studiu recent realizat de EY arată o discrepanță îngrijorătoare între adoptarea rapidă a inteligenței artificiale (IA) de către companii și lipsa unor măsuri de control adecvate. Deși aproape trei sferturi (72%) dintre companiile globale au integrat deja IA, doar o treime dintre acestea au implementat controale solide pentru a gestiona riscurile.
Entuziasm executiv versus precauția consumatorilor
Cercetarea EY Responsible AI Pulse relevă că 99% dintre liderii executivi sunt pe cale să implementeze IA la scară largă, iar 63% consideră că percepțiile lor se aliniază cu cele ale consumatorilor. Totuși, această viziune optimistă contrastează puternic cu datele unui studiu anterior. Consumatorii sunt de peste două ori mai îngrijorați decât executivii cu privire la responsabilitatea companiilor (58% vs. 23%) și la respectarea reglementărilor (52% vs. 23%) în utilizarea IA.
Directorii generali sunt mai sceptici
Studiul subliniază că, în medie, companiile dețin măsuri de control solide doar pentru trei dintre cele nouă aspecte esențiale ale IA, cum ar fi responsabilitatea, conformitatea și securitatea. Dintre toți liderii executivi, directorii generali (CEO) sunt cei mai prudenți. Doar 18% dintre ei cred că organizațiile lor au controale robuste pentru echitatea și imparțialitatea IA, față de o medie de 33% la nivelul tuturor executivilor. În plus, doar 14% dintre CEO-i consideră că sistemele lor de IA respectă reglementările, comparativ cu 29% dintre ceilalți lideri din conducere.
Vezi și Google neagă că inteligența artificială reduce traficul organic către site-uri
Această prudență a CEO-ilor se apropie cel mai mult de percepția consumatorilor. Cu toate acestea, studiul arată că aproape jumătate dintre executivi recunosc dificultatea de a crea sisteme de guvernanță pentru tehnologiile actuale și viitoare de IA.
Riscuri necunoscute pentru noile tehnologii
Planurile de viitor ale companiilor sunt ambițioase. Aproape toți liderii executivi se așteaptă să utilizeze tehnologii emergente de IA în următorul an. De exemplu, 76% dintre companii intenționează să utilizeze IA autonomă, dar doar 56% sunt familiarizate cu riscurile aferente. O discrepanță și mai mare există în cazul tehnologiei de generare a datelor sintetice: 88% dintre companii o folosesc, însă doar 55% sunt conștiente de riscuri.
Studiul EY a fost realizat în perioada martie-aprilie 2025, pe un eșantion de 975 de directori executivi din 21 de țări, proveniți din organizații cu venituri anuale de peste un miliard de dolari.