Ionuț Parfente, Kaufland Romania: 80% din produsele ecologice românești sunt exportate

0
95

Fructele și legumele ecologice produse în România se găsesc foarte greu în rețelele de retail. Nici nu este de mirare dacă ne gândim la suprafețele mici certificate și înregistrate în agricultura ecologică sau la faptul că producția locală ia calea exportului aproape în totalitate sub formă de materii prime. Una peste alta, vorbim de o nișă de piață, în general neconturată, aflată în „zodia” unei oferte inconstante, după cum a declarat Ionuț Parfente, manager al departamentului de Achiziții Legume Fructe din cadrul Kaufland România, în cadrul unei conferințe.

Potrivit datelor prezentate de acesta, în România, în 2012, existau circa 290.000 de hectare certificate și înregistrate în agricultura ecologică, ceea ce reprezintă doar 3% din totalul suprafețelor agricole din România. Peste 60% din suprafețe reprezintă cultura mare sau pășune și nu terenuri certificate pentru producția de fructe și legume ecologice.

„Este o categorie de produse care urmează să se dezvolte foarte mult în perioada următoare, cred eu, de aceea lansez producătorilor români o provocare: aceea de a analiza oportunitatea de a cultiva fructe și legume ecologice, de a înțelege riscurile și avantajele unei astfel de nișe. An de an, în plin sezon de vară, vedem cum foarte mulți consumatori din mediul urban se urcă în mașină și parcurg câțiva zeci de kilometri ca să meargă în gospodăriile din mediul rural pentru a-și cumpăra un coș cu fructe și legume direct de la acești mici producători individuali. Iată de ce cred că există o piață, în ambele sensuri, atât la nivel de producție cât și la nivel de consumator. Este adevărat, vorbim încă de o piață mică, incipientă, firavă, dar, credeți-mă, în plină dezvoltare. Întrebarea este: pot acești producători de legume sau fructe ecologice să ajungă pe rafturile marilor magazine? Iar răspunsul meu este da”, a declarat Parfente.

Din păcate, circa 80% din producția locală este exportată, urmare și a prețurilor mai mari obținute de producători, iar de cele mai multe ori ea se întoarce sub formă de produse finite.
„Deci încă o dată dovedim că noi suntem foarte buni exportatori de materii prime, multe dintre ele reîntorcându-se pe piața internă sub forma unor produse finite. Exportul de fructe și legume ecologice nu trebuie blamat, din punctul meu de vedere. Fiecare dintre fermierii implicați în astfel de programe obțin clar prețuri mult mai bune în momentul în care le exportă. Conform datelor oficiale disponibile în România, 80% din produsele ecologice sunt exportate în țări precum Germania – liderul european pe piață eco cu vânzări de 5-7 miliarde de euro anual-, Austria, Olanda și Italia. Noi, lanțurile de retail, trebuie să sprijinim producția internă de fructe și legume ecologice, iar când spun asta mă refer în primul rând la a demonstra că avem posibilitatea de a îcheia parteneriate cu producătorii români și de a le oferi acestora o piață de desfacere și o predictibilitate”, a mai spun Ionuț Parfente, Manager Achizitii Legume Fructe la Kaufland România.

În rețeaua Kaufland primele fructe și legume ecologice au apărut în urmă cu doi ani, vânzările fiind în creștere cu 20% de la an la an. Din păcate, o mare parte dintre acestea provin însă din import.

Citește și: România – 1,32 mil. pomi altoiți, dar doar 330.000 certificați pentru comercializare

 

 „Din păcate, piața din România este în general neconturată și se află în „zodia” unei oferte inconstante. Spațiile din retail alocate produselor ecologice nu sunt astăzi foarte generoase, semn că există o reținere la nivelul acesta. Indiferent de perioada sau sursa de achiziție, prețurile produselor ecologice sunt clar mai mari în comparație cu produsele convenționale. Diferențele pot fi de două cifre sau pot ajunge și la 100% – 200%. Din păcate, majoritatea produselor aflate la vânzare nu au ca țară de origine România, iar dacă vă întrebați unde sunt cele mai mari profituri pe lanțul de vânzare al produselor ecologice, vă spun că acestea sunt la distribuitori. În ceea ce-i privește pe producătorii români, din păcate, ei nu își  stabilesc prețurile pe baza unor costuri de producție, a unor calcule atente, mecanismul fiind mai degrabă unul speculativ. Cu alte cuvinte, se pleacă adesea de la comparația cu produsele convenționale. În momentul în care te așezi la masa discuțiilor cu un producător, prima întrebare pe care ți-o pune este: cât costă”, a precizat Ionuț Parfente.

Sursă foto: www.stirisireportajealba.ro

 

Lăsaţi un mesaj

Te rugăm să adaugi un comentariu
Vă rugăm să completaţi numele

*