„ISTORII DE SUCCES”: Zippo, regina brichetelor!

0

Fumători sau nefumători, piromani sau pompieri, cu toții am auzit de brichetele Zippo, una dintre mândriile din secolul XX ale americanilor.

Prima brichetă a fost creată într-un garaj, după un model similar, austriac, în 1932, modelul fiind  brevetat abia pe 3 martie 1936, de către fondatorul firmei George G. Blaisdell, care a reușit astfel să pună pe harta lumii orașul american Bradford, din statul Pennsylvania.

Brichetele Zippo au devenit celebre în timpul celui De-al Doilea Război Mondial, când Zippo a încetat temporar să mai fie fabricată pentru populația „civilă”, brichetele fiind destinate exclusiv armatei americane. Sute de povești cu soldați salvați de la moarte de bricheta ținută în buzunarul de la piept, care a reușit să oprească glonțul ucigaș, au invadat SUA. Povestea de dragoste dintre celebrele brichete și soldații americani a continuat și în timpul războaielor din Coreea și Vietnam. Inițial brichetele foloseau petrol ca sursa de combustibil. În 1950 s-a  produs trecerea de la petrol la butan, deoarece butanul permitea un mai bun control al flăcării și nu avea un miros atât de puternic.

De la momentul zero, 1932, până în prezent au fost fabricate peste 420 de milioane de brichete, în zeci de mii de modele. Cei mai cunoscuți actori sau cântăreți americani au apărut pe fața acestor brichete, care mai nou sunt colecționate de către oameni din întreaga lume, Zippo Manufacturing Company estimând numărul colecționarilor la peste 4 milioane doar în Statele Unite. Prețul de vânzare recomandat de către producător  variază între 12,95 și 8.912,58 dolari, în funcție de material și de raritatea modelului. Primele brichete Zippo aveau un preț de vânzare de 1,95 dolari, o sumă foarte mare pentru accea perioadă. În anul 2001, un model de Zippo datând din anul 1933 a fost vândut în Tokio pentru suma de 18.000 de dolari. În anul 2002 Zippo Manufacturing Company a achiziționat o brichetă pentru suma de 12.000 de dolari, aceasta fiind expusă în muzeul propriu.  În 1997 s-a deschis Zippo – Case Visitors Center situat în primul sediu al fabricii din Bradford, Route 219, strada pe care se afla aceasta devenind cunoscută ca“strada brichetelor”. In incinta muzeului sunt expuse toate modelele de brichete produse de către Zippo de la înființare.

În cele peste  120 de țări în care produsele firmei americane se vând în mod oficial, au apărut cluburi ale colecționarilor. Pentru a veni în întâmpinarea acestora firma a scos  ”Zippo Lighter Collectors’ Guide”, un ghid cu ilustrații, în care sunt descrise codurile Zippo, pentru a putea fi identificate mai ușor falsurile.

**Brichetele Zippo se regăsesc în dotarea standard a fiecărui soldat al SUA. În timpul celui De-al Doilea Război Mondial, întreaga producție a fabricii a fost destinată exclusiv pentru armata SUA. Într-o scrisoare trimisă companiei în noiembrie 1943, Generalul Eisenhower spunea: “E singura brichetă ce se aprinde indiferent de condiții”

**Brichetele Zippo sunt garantate pe viață. Zippo Manufacturing Company repară gratuit orice brichetă, sau dacă e cazul, o înlocuiește cu una nouă.

** Sloganul firmei este „The Name in the Flame”.

**Există concursuri în care sunt prezentate numere de prestidigitație și trucuri care pot fi făcute cu brichetele Zippo. Există și ghiduri video pentru a învăța cum să mânuiești cât mai profesionist o astfel de brichetă.

** Numele brichetei a apărut deoarece inventatorului îi plăcea cum sună cuvântul „zipper” (fermoar)  în engleză.

** Având un „rol” consistent, la debut, în filmul Cassablanca, Zippo a aparut în peste 1200 de filme. În 2006, în toate cele 5 pelicule nominalizate la Premiile Oscar pentru cel mai bun film (Good Night and Good Luck, Munich, Brokeback Mountain, Capote și Crash)  au apărut brichete  Zippo.

 

Sursa foto: wikipedia, ebay

Lăsaţi un mesaj

Te rugăm să adaugi un comentariu
Vă rugăm să completaţi numele