Javier Milei, economist excentric și fost comentator TV, a devenit președintele Argentinei promițând o revoluție economică radicală. Supranumit „El Loco” datorită stilului său nonconformist și discursului incendiar, Milei s-a impus ca un outsider politic hotărât să elimine intervenția statului și să implementeze politici ultraliberale.
Primul an de mandat al lui Javier Milei: Importuri în scădere cu 14% și prețuri reduse cu 4%
Pe parcursul anului 2024, în primul an de administrare a lui Javier Milei, importurile au scăzut cu 14% cantitativ și cu 4% ca preț, potrivit celui mai recent raport publicat de Institutul Național de Statistică și Recensământ (Indec). Acest lucru a dus la înregistrarea plăților de 60,822 miliarde USD în cursul anului trecut, ceea ce a marcat o reducere de 17,5% față de 2023. Cu alte cuvinte, țara a încetat să cheltuiască aproximativ 9,060 miliarde USD pe importuri, a relatat publicația infobae.
Desigur, nu toate sectoarele au înregistrat aceeași mișcare. Când te uiți la cifre în detaliu, constati că unele produse din import au crescut la preț, altele au scăzut, unele au intrat în volume mai mari și altele în mai puțin.
În detaliu, din cele șase sectoare chestionate de agenția de statistică, doar unul a crescut ca volum. Acestea sunt „autovehicule” , care au fost importate în cantități mari anul trecut. Potrivit raportului, în 2024 au intrat în țară cu 52% mai multe mașini decât anul precedent. În plus, valoarea medie a acestor vehicule a crescut cu 2,2%, ceea ce a forțat Argentina să plătească un preț mediu mai mare pe unitate.
Cazul „pieselor și accesoriilor pentru bunuri de capital ” este deosebit . Statisticile publicate de INDEC indică faptul că importurile acestui articol au scăzut cu 22,6%, dar valoarea medie plătită de Argentina a crescut cu 6,9%. Acesta nu este un detaliu minor, avand in vedere ca este un element direct asociat cu nivelul activitatii economice interne. Din punct de vedere valoric, scăderea a fost de 17,2%, cu 13,216 miliarde USD plătiți de companiile locale.
O situație similară, deși mult mai puțin marcată, s-a întâmplat cu „ bunurile de capital” . Statisticile arată că importurile din acest segment au scăzut cu 10,4% cantitativ, dar au crescut cu 0,8% ca preț în 2024. Drept urmare, 9.979 milioane USD au părăsit țara (cu 9,7% mai puțin decât în 2023).
În celelalte trei categorii de import tendința a fost întotdeauna aceeași. Toate au scăzut atât în cantități, cât și ca preț. Cea mai marcată scădere în termeni procentuali a avut loc în categoria „combustibili și lubrifianți” . În volum, scăderea a fost de 42%, în timp ce la prețuri contracția a fost de 12,8%. Acest lucru a făcut ca țara să cheltuiască „doar” 4.009 milioane USD în 2024, pentru a aduce cu 49,4% mai puțin decât a cheltuit în 2023.
Importuri în scădere cu 14% și prețuri reduse cu 4%
În ceea ce privește „bunurile intermediare”, cifrele oficiale pentru 2024 au indicat o scădere a prețurilor cu 8,7% și o scădere a valorii cu 11,4%. În total, importatorii argentinieni au cheltuit 23.047 milioane USD pentru a importa produse în această zonă în 2024, cu 19,1% mai puțin decât în 2023.
În cele din urmă, categoria „bunuri de larg consum” a înregistrat o scădere a cantităților cu 6% și o scădere a prețurilor cu 0,8%. Această combinație a însemnat că, din punct de vedere valoric, s-au cheltuit cu 6,7% mai puțini dolari în 2024 (au fost cheltuiți 7.405 milioane USD).
Pentru Argentina, scăderea prețurilor internaționale la produsele importate din străinătate a reprezentat un real avantaj, dar statisticile publicate de Indec arată că fenomenul de scădere a prețurilor a afectat și produsele locale vândute în afara țării.
Per total, Argentina a exportat cu 26,7% mai mult ca volum în 2024 decât în 2023, dar la o valoare cu 5,8% mai mică. Drept urmare, exporturile, din punct de vedere valoric, au crescut cu 19,4% de la an la an. Dacă prețul nu ar fi scăzut, îmbunătățirea ar fi fost mult mai pronunțată.
În ceea ce privește articolele de export, majoritatea au urmat tendința mediei generale, cu prețuri în scădere, dar cantități în creștere. Produsele primare, de exemplu, au înregistrat o creștere de 41% a tonelor vândute, dar prețul plătit pentru culturi a scăzut cu 9,9%. De aceea, creșterea valoric a fost mai moderată (27%), cu o cifră de afaceri de 18.307 milioane USD.
Sursa: infobae.com