Cei 21 de kilometri de pe lotul 3 al Autostrăzii Lugoj-Deva pot fi deschiși traficului, dar cu restricție de tonaj de 7,5 tone și limitare de viteză de 80 de km/h, au declarat surse din cadrul CNAIR pentru G4Media.ro. Recomandarea a fost făcută de specialiștii de la IPTANA, angajați de Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere să verifice lucrările executate de spaniolii de la COMSA.
Constructorilor spanioli li s-a reziliat la finalul lunii august contractul pentru realizarea celor 21 de kilometri dintre Ilia și Coșevița, deși realizaseră 99% din lucrări. CNAIR și Ministerul Transporturilor i-au acuzat atunci pe spanioli că au lucrat prost. Aceștia s-au apărut spunând că lotul 3 poate fi recepționat și deschis traficului, lucrările sunt conforme, dovadă fiind faptul că au fost acceptate de CNAIR care le-a achitat 94% din valoarea contractului.
În urmă cu o lună pe lotul construit de spanioli a apărut o fisură în asfalt cu o lungime de 15 metri și o lățime de un centimetru.
„În data de 9 septembrie, au fost identificate probleme de stabilitate a rambleului autostrăzii prin fenomenul de deplasare a taluzului cu apariția fisurilor în straturile de asfalt în zona km 57+100. Zona avariată are o lungime de 15 metri și afectează banda de urgență și prima bandă de circulație. Este de așteptat ca fenomenul de cedare să se agraveze, fiind un fenomen în deplasare”, scrie într-un raport prezentat de către CNAIR deputaților din Comisia de Transporturi luna trecută, despre care G4Media a scris aici.
Potrivit unui alt raport întocmit, în august, de Centrul de Studii Tehnice Rutiere şi Informatică (CESTRIN), subordonat CNAIR, și despre care G4Media a scris deja, alte problemele constatate pe acest tronson de autostradă sunt legate de scurgerea apelor, dar și de utilizarea unor umpluturi în terasamente care nu sunt bune. Ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, a vorbit și el despre alte probleme, precum crăpături apărute în taluzuri sau colmatarea unor șanțuri. Potrivit societății civile, toate aceste lucruri puteau fi remediate sub trafic.
Autostrada Lugoj-Deva lot 3
Lungime: 21,14 km
Constructor: Asocierea COMSA S.A. – Aldesa Construcciones S.A. – Arcadis Eurometudes S.A. – S.C. Teloxim Con S.R.L.
Ordin de începere a lucrărilor: noiembrie 2013
Rezilierea contractului: august 2019
Valoare contract: 579,9 mil. lei. Până la momentul rezilierii s-a achitat constructorului 94,3% din această sumă
Cert este, însă, că în acest moment avem un tronson de autostradă care nu este deschis circulației și care are nevoie de unele lucrări de reparații. Odată cu rezilierea contractului, CNAIR a renunțat la garanția de 4 ani oferită de constructor. Ca să nu rupă contractul, șefii din CNAIR și MT ar fi vrut ca spaniolii să extindă garanția pentru toți cei 21 de kilometri de șosea de mare viteză la 10 ani.
Pentru a face rost de bani pentru lucrările de reparații, după ce au rămas și fără garanția de 4 ani oferită inițial de constructor, CNAIR a executat scrisoarea de garanție depusă de constructorul spaniol și i-a aplicat penalități. În prezent, conflictul dintre CNAIR și constructorul spaniol se desfășoară în instanță, acesta contestând rezilierea contractului și executarea scrisorii de garanție și primind câștig de cauză în primă instanță.
Citește și:Autostrada Lugoj-Deva, o poveste fără sfârșit!