Mașinile germane de lux ating prețuri record, iar producția scade

Filip Constantin

Fabricanții germani de automobile premium au atins prețuri record pentru modelele lor de lux în 2021, odată cu criza de semiconductori ce a restrâns aprovizionarea cu vehicule pe principalele piețe, în plin moment de creștere a cererii consumatorilor.

Astfel, veniturile pe mașină la Mercedes-Benz, BMW și Audi au crescut în medie cu aproape 25% în comparație cu cele de dinainte de 2019, arată o analiză a băncii Stifel pentru „Financial Times”.

Această creștere a fost cauzată de o inversare a unei tendințe de zeci de ani, în care industria a produs mai multe mașini decât a vândut. Constructorii auto ofereau apoi discounturi tot mai mari pentru a împinge mașinile în exces pe standuri, astfel încât obiectivele privind volumul de vânzări să poată fi atinse la timp.

De doi ani, când economia globală a slăbit, producătorii au început să producă mai puține mașini decât pot vinde, diferența crescând la aproximativ 4 milioane de vehicule în acest an. Chiar dacă a existat un deficit similar după criza financiară din 2009, acesta a fost o anomalie în mijlocul unor ani de supracapacitate.

Am asistat la o reducere a stocurilor timp de trei ani, determinată de oferta restrânsă„, a declarat Daniel Schwarz, analist la Stifel. „Acest lucru nu s-a mai întâmplat înainte„.

Prin urmare, încasările Mercedes-Benz au crescut de la aproape 38.000 de euro pe mașină în 2019 la peste 54.000 de euro în 2021 până la sfârșitul celui de-al treilea trimestru, în timp ce cele ale Audi au crescut de la peste 46.000 de euro la aproximativ 57.500 de euro, potrivit calculelor Stifel.

Totuși, BMW, care a gestionat criza cipurilor mai bine decât colegii și a pierdut mai puțin timp de producție, a înregistrat o creștere mai modestă, de la puțin peste 36.000 de euro pe vehicul în 2019 la peste 38.000 de euro în 2021 până la sfârșitul ultimului trimestru.

Citeste si...  România donează Ucrainei 12 ambulanţe

Cea mare parte din această creștere a fost obținută prin faptul că producătorii au prioritizat producția de modele mai profitabile.

La Mercedes, vânzările au scăzut cu 30% în cele trei luni până la sfârșitul lunii septembrie, dar veniturile au scăzut cu singur procent.

Tot analiza efectuată de Stifel arată că, într-un singur trimestru, câștigurile înainte de dobânzi și impozite ale Mercedes au fost mărite cu 1,4 miliarde de euro doar prin prețuri mai bune și prin plasarea cipurilor disponibile în vehicule de gamă superioară, cu marje mai mari de câștig.

Fiinscă investitorii au observat această schimbare, directorii spun că vor continua să aplice strategia chiar și atunci când constrângerile legate de aprovizionare se vor reduce.

Producătorii de mașini de lux au fost ajutați și de creșterile record ale prețurilor mașinilor second-hand. Acest lucru nu numai că a făcut mai atractivă cumpărarea de mașini noi, dar a stimulat și afacerile mari de leasing.

Mașinile sunt returnate la producător după 12-36 de luni, iar prețul de revânzare este mult mai mare decât se presupunea inițial„, a declarat Schwarz.

Dintr-o perspectivă pe termen scurt, lipsa mașinilor noi de astăzi va face ca mașinile de ocazie să fie rare cel puțin în următorii doi ani. Acest lucru ar trebui să susțină și prețurile pentru mașinile noi„, a adăugat el.


Distribuie articol:
1 Comment

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *