Claudiu Năsui afirmă că, în ultimii 15 ani, populaţia şcolară a României a scăzut constant, dar costurile pentru educaţie s-au triplat.
Năsui consideră că banii s-au dus într-un sistem mamut, unde toată lumea primeşte salarul, indiferent de calitatea educaţiei. Năsui prezintă şi o serie de soluţii pe care le consideră potrivite.
”De ziua copilului să ne uităm la câteva cifre despre sistemul de educaţie de stat, care de multe ori sunt trecute cu vederea. În ultimii 15 ani, populaţia şcolară a României a scăzut cu 20%, pe fondul declinului demografic.Dar deşi populaţia şcolară a scăzut, cheltuielile statului pe educaţie au tot crescut. Tot în ultimii 15 ani, cheltuielile statului pe educaţie s-au înmulţit de 2,7 ori (+167%). Costul educaţiei aproape că s-a triplat pe o populaţie şcolară tot mai mică”, a scris, miercuri, pe Facebook, fostul ministru USR al Economiei.
Potrivit acestuia, mai mulţi bani per elev ar fi trebuit să însemne o calitate mai bună.
”Dacă banii per elev sunt tot mai mulţi, de ce s-au degradat tot degradat rezultatele? Unde s-au dus banii? E lesne de văzut. Structuri mamut, organigrame imense, sporuri cel puţin ciudate, achiziţii la suprapreţ”, a mai scris Năsui.
Avem un sistem de educaţie organizat sub forma unui monopol
Acesta afirmă că există şi câteva soluţii pe care le consideră potrivite.
”În 2020, statul a cheltuit prin, Ministerul Educaţiei, primării, consilii judeţene, agenţii, şi toate structurile sale, în total 36.7 miliarde de lei la capitolul educaţie la o populaţie şcolară de ~3.5 milioane de copii şi studenţi. Adică peste 10.500 de lei per copil/student. De ce nu se poate finanţa din această sumă un sistem de educaţie mai decent? Pentru că avem un sistem de educaţie organizat sub forma unui monopol de stat”, a mai scris Năsui.
Potrivit acestuia, nu contează dacă lucrurile merg bine sau rău, toată lumea îşi ia fix aceeaşi salariu.
”La niciun nivel nu există interes de îmbunătăţire. Dacă cineva vrea un salariu mai mare, nu trebuie să performeze, ci să ceară la minister. Precum oriunde altundeva în economie, monopolul de stat în educaţie nu ajută copiii, ci însuşi statul. De aceea în multe şcoli pe intrarea principală nici măcar nu au voie să intre copiii. Ei intră prin spate. Am întâlnit mulţi profesori extraordinari care mi-au spus de lipsuri şi de stimulentele total greşite pe care li le oferă sistemul. Profesori care performează în ciuda sistemului şi nu datorită lui”, afirmă fostul ministru.