România rurală este bucata aceea mare din țara noastră care apare doar salutar în studii, fiind menționată de regulă doar pentru a face diferența dintre rural și urban. O Românie care nu are prea mult de-a face cu ce se întâmplă în orașele mari, cu economia modernă, cu sistem bancar și comerț de secol 21. Noi, la Business Cover, am explorat o bună parte din această „țară” prin reportajele România Reală, iar acum Nielsen a realizat un studiu mai extins asupra acestei populații.
Cu un total de peste 10.000 de sate și nouă milioane de locuitori, zona are un potențial de dezvoltare insuficient explorat. Un procent de 68% din populația activă din rural are venituri decente din salarii, care îi acoperă necesitățile lunare și îi permit și unele cheltuieli adiționale. Se observă și o tendință de convergență între valorile, stilul de viață și comportamentul de consum ale cumpărătorilor din mediul rural și urban, în special la tineri. Puși în contexte similare, cumpărătorii din urban și rural ar avea aceleași comportamente de consum, prin urmare o dezvoltare a retailului rural este o reală oportunitate.
De ce o cercetare despre România Rurală?
Există puține informații statistice despre consumatorii din mediul rural, atât pentru că distanța crește costurile și durata unui astfel de studiu, cât și datorită accentului pe care mediul de afaceri îl pune pe mediul urban. Totuși, din datele Nielsen, o proporție semnificativ, de 23%, din totalul vânzărilor de retail FMCG vin din mediul rural. Aceste vânzări se realizează preponderent prin canale de comerț tradițional, magazinele din rural reprezentând numeric mai mult de jumătate (circa 60%) din totalul retailului din România, dar adună mai puțin de 10% din magazinele din rețele de tip modern din întreaga țară.
Consumatorii din rural au profile în general similare cu cei din urban. Dintre cele cinci tipologii identificate, trei ar reprezenta un potențial real pentru comercianții din România, deoarece au un tipar complex de nevoi, un comportament de cumpărare și posibilități financiare comparabile cu cele din urban.
Majoritatea respondenților au ca principală sursă de venit salariul sau pensia, doar unul din cinci câștigându-și existența și din activități legate de agricultură. Peste 20% din ei au declarat ca nu au folosit niciun fel de instrumente bancare pentru că fie nu le sunt necesare fie nu le înțeleg utilitatea.
În ceea ce privește obiceiurile de cumpărare, acestea sunt influențate de accesul la diferite canale de comerț, ceea ce implicit determină și alegerea diferitelor categorii de produse sau branduri. De exemplu, peste 70% din respondenții care merg regulat la hipermarket au un automobil în gospodărie. Comerțul de tip tradițional, disponibil majorității populației, este canalul vizitat cu frecvența cea mai mare, considerentele de conveniență punându-și amprenta asupra alegerilor, asa cum se întâmplă și în mediul urban.
Ce cumpără
Printre categoriile cel mai frecvent cumpărate se regăsesc pâinea, țigările și berea, dar și apa sau guma de mestecat. Coșul de cumpărături este compus în proporție de 66% din produse alimentare.
Prețul și experiența anterioară cu produsul sunt principalii factori de decizie în alegerea brandurilor cumpărate, iar tipurile preferate de promoții sunt discountul și gratuitățile. Penetrarea mărcilor private este destul de redusă (34%) în principal datorită distanței față de comerțul modern, dar ele sunt apreciate pentru raportul bun calitate preț.
Cum 70% din respondenți au declarat că le place să meargă la cumpărături, accesul la o gamă mai variată de categorii și mărci în comerțul tradițional, precum și extinderea celui modern către cumpărătorii din mediul rural este un scenariu ce merită explorat.
Obiectivul principal al studiului Rural Romania a fost o analiză de segmentare a populației din mediul rural, din care au rezultat cinci profiluri distincte de consumatori, cu trăsături și obiceiuri specifice. Particularitățile acestor segmente au fost validate și de cercetările din mediul rural realizate de Vintilă Mihăilescu, unul dintre cei mai experimentați antropologi români, care pe parcursul celor 40 de ani de experiență a analizat extensiv societatea rurală, despre care a și publicat o serie întreagă de lucrări.
Cercetarea a fost realizată în perioada septembrie-octombrie 2017, pe un eșantion de 1.000 de locuitori din mediul rural din localități situate la minim 20 de km de un oraș de peste 100.000 de locuitori. Eșantionul, format din bărbați și femei cu vârste între 18 și 65 de ani, are cote reprezentative pentru mediul rural. Interviurile au fost realizate față în față, iar rezultatele au o marjă de eroare de ± 3,1%.
Sursa: Nielsen: România rurală oferă oportunități reale pentru comerțul modern