Convenția ONU care permite înmatricularea doar din litere, în vigoare de doi ani

0

Poliția rutieră din București a invocat luni, în sprijinul deciziei de a-l sancționa pe șoferul mașinii cu numărul M..E PSD, o Convenție ONU din 1968 care stipula la momentul ratificării de către România (1980) că numerele de înmatriculare trebuie să aibă în componență neapărat și cifre. Polițiștii reclamau că utilizarea numărului folosit de mașina înmatriculată în Suedia ar încălca această convenție, dat fiind că e format doar din litere. Numai că această convenție a fost modificată în 2016, iar modificarea permite ca numerele de înmatriculare să poată fi formate  doar din litere.

Ce spune Poliția rutieră în comunicatul de luni:

”Totodată, art. 36, alin. (3) cu trimitere la pct. 1 din Anexa nr. 2 din Convenţia de la Viena (8 noiembrie 1968) ratificată de România prin Decretul nr. 318 din 1980, stipulează că „numărul de înmatriculare prevăzut la art. 35 şi 36 ale Convenţiei trebuie să fie compus fie din cifre, fie din cifre şi litere (…)” context în care se confirmă lipsa de valabilitate a numărului aplicat pe autoturism şi astfel permisiunea de a folosi, pe teritoriul României, doar numărul permanent, care figurează și în bazele de date”.

Și comisarul Andrei Lința, directorul centrului de cooperare poliținească internațională, a reluat luni într-o conferință de presă acest argument. Întrebat direct despre modificarea Convenției, în sensul permiterii numerelor de înmatriculare formate doar din litere, Lința a evitat un răspuns, dând senzația că nu cunoaște subiectul.

Cum a fost modificată Convenția de la Viena:

În 2014, Guvernul Belgiei a cerut amendarea Convenției, astfel încât numerele de înmatriculare să poată fi formate din cifre, litere, cifre și litere. Practic, Belgia a vrut să adauge și posibilitatea ca numerele de înmatriculare să poată fi formate exclusiv din litere, ceea ce până la acel moment era interzis.

Vezi amendamentul la pagina 10 din acest document

 

 

În aprilie 2016, secretariatul general al ONU emite o notificare în care arată că amendamentul depus de Belgia va intra în vigoare în 19 septembrie 2016, dat fiind că nu au existat obiecții/cereri de respingere în perioada de 12 luni în care acestea puteau fi depuse. Vezi aici notificarea.

În acest moment, forma Convenției de la Viena care apare pe site-ul ONU cuprinde amendamentul acceptat în 2016.

Cu alte cuvinte, legislația ONU la care Poliția rutieră se raporta a devenit caducă.

Singurul semn de întrebare este dacă modificarea Convenției mai trebuia transpusă printr-o lege internă de ratificare. Potrivit unor juriști consultați de G4Media.ro, nu mai era nevoie de ratificarea modificării, mai ales că România a fost reprezentată la ședința în care s-a operat modificarea la Convenție.

De regulă, orice modificare la o convenție devine opozabilă statelor membre și automat li se aplică, au declarat alți juriști pentru G4Media.ro.

Până la ora publicării acestui articol, purtătorul de cuvânt al brigăzii de poliție rutieră nu a răspuns la apelurile G4Media.ro pentru a comenta pe acest subiect.

Informațiile au fost postate de mai mulți utilizatori Facebook, printre care Ionuț Giurea.

Un alt jurist a explicat pentru G4Media.ro că ”nu sunt întrunite elementele constitutive ale infracțiunii prevăzute de art. 334 (punere in circulație sau conducerea unui vehicul neînmatriculat) alin. 4 C. pen., deoarece libera circulație este un principiu fundamental al UE, iar pe de altă parte, autoturismul este legal înmatriculat în statul suedez atât cu privire la numerele normale cât și cu privire la cele preferențiale, asta însemnând totodată dreptul de a circula în oricare din statele blocului comunitar. Normele juridice suedeze nu fac trimitere absolut deloc la situația în care un autovehicul cu numere preferențiale nu ar avea drept de circulație în alt stat. Chiar dacă titularul s-a folosit de dreptul de a purta numerele preferențiale (subsecvente) peste granițele Suediei, în ciuda recomandărilor, a respectat toate obligațiile pentru ca numerele preferențiale să nu intre în conflict cu legea altui stat. Singurul lucru pe care Poliția Rutieră putea să îl facă în contextul dat, avea să fie obligarea titularului de a-și înlocui numerele preferențiale cu cele normale pe motiv de etică. Este un abuz grav al Poliției Române care nu a respectat dreptul altei țări membre a Uniunii Europene.”

Citește și Codrin Ştefănescu: Șoferul cu numere anti-PSD „sfidează milioane de simpatizanţi ai partidului”

De Vlad Mitu

Lăsaţi un mesaj

Te rugăm să adaugi un comentariu
Vă rugăm să completaţi numele