Noua criză în care am pășit de ceva timp nu se manifestă la fel cu cea pe care am mai trăit-o în anii 2008-2010, prin accesul mult mai restrictiv la finanțare, la piețe, la clienți. Criza prezentă este mult mai puțin evidentă și este bine mascată de creșteri de PIB consecutive, de un nivel de somaj derizoriu, de un consum vesel și molipsitor, de un capital privat aparent disponibil și ieftin și, deci, de un “spirit” optimist aproape fără rezerve.
Cine are curaj să pună la îndoială că “România e pe val”? “Trăim bine” pare sa fie sloganul de țară al ultimilor ani. Dar asta doar la suprafață, întrucât criza există și este foarte profundă, iar modul în care se manifestă este ca nu te lasă, ca antreprenor, să îți realizezi adevăratul potențial, să treci la next level. Multe companii antreprenoriale și-au atins nivelul de maturitate, au acumulat capital propriu, au produse și servicii competitive pentru care exista cerere ferma, însă nu mai pot crește pentru că… nu au cu cine. Nu au suficient de mulți oameni, sau suficient de bine pregatiti, sau măcar dispuși să invețe sau să se reconvertească profesional. Indiferent de domeniu, este din ce în ce mai greu să găsești angajați pentru orice tip de post. Mulți dintre antreprenorii care ani de zile și-au construit și dezvoltat companiile, pot ajunge în blocaje tocmai pentru că nu găsesc resursele umane necesare care să preia noi proiecte sau noi activități cerute de piața respectivă. Iar asta înseamnă ca se produce mai puțin, că se generează mai puțină avuție și chiar mai puține taxe față de potențialul momentului. “Lăsăm bani pe masă” cu alte cuvinte.
Soluții? Ar fi câteva, care impreuna ne-ar putea ajuta…
În primul rând s-ar putea face o restructurare serioasă a aparatului de Stat, supra-capacitat și capusat de fini și “pile” în ultimii ani și care concureaza neloial cu mediul privat prin prisma salariilor foarte mari oferite, de multe ori fără vreo ecuatie de eficienta. Oamenii restructurati care ar ieși din acest sistem, ar avea oportunități să își găsească un rol în sistemul privat, fie ca angajați, fie ca noi antreprenori. În același timp “sistemul public” ar putea functiona foarte bine in continuare, cu mai putin birocratie si mai multa digitalizare. Acest lucru este totuși puțin probabil să se întâmple într-o manieră semnificativă într-un an electoral. Și atunci…
…o altă soluție ar fi relaxarea proceselor de atragere de forță de muncă de afară. Acest lucru a început să se întâmple, încă mult prea timid prin prisma numărului de permise de munca acordate, dar si a spectrului foarte restrâns de domenii astfel deservite. Sunt companii care facilitează aducerea de muncitori de pe alte continente (în principal Asia) care activează cu succes în turism în baza limbii engleze fluente și respectiv în construcții, unde comunicarea este de multe ori suplinită de indemanare. Domeniile în care suntem departe de a fi găsit soluții prin prisma forței de munca de afara sunt însă și cele mai dureroase: servicii medicale, invatamant si chiar IT.
Nu există însă o strategie de țara prin care sa fie tintite țări cu o cultura latină, mult mai apropiată de a noastră, din America Centrala și America de Sud, cărora ar trebui sa le putem crea programe speciale cu condiții facile de imigrare si integrare pentru acoperirea necesarului de forță de muncă în anumite sectoare, dar și pentru a mai tempera sporul demografic negativ. În plus, fondul problemei este dat nu doar de procesele birocratice foarte greoaie, dar, mai ales, de o deschidere limitata a noastra, ca popor, de a primi cu brațele deschise și a integra “străini”.
Cea mai realistă soluție, 100% la îndemana antreprenorilor români este însă externalizarea unor activități. Afacerile trebuie să aibă oameni potriviți și suficienți numeric pentru obiectul principal de activitate, cel care le creeaza avantajul competitiv în piața, orice alt proces secundar putand fi externalizat. Fie că vorbim despre servicii de finanțare și gestiune a creanțelor (#factoring), de servicii de vanzari de tip telesales/telemarketing si Door2Door sau de servicii suport clienți, de gestiune a contabilității, HR sau chiar IT, din ce în ce mai mulți antreprenori încep să înțeleagă beneficiile colaborării cu firmele specializate din piață și aleg să lucreze cu astfel de parteneri. Acestea s-au dezvoltat mult in ultimii ani si si-au creat o foarte buna reputație, nu doar în România, ci și pe alte piețe, de unde le vin proiecte.
Ele nu au un secret anume, însă specializarea le permite să ajungă la niveluri de expertiză și eficienta foarte ridicate, bazate atât pe expunerea la multe domenii dar si pe economies of scale, astfel incat sa poate acoperi întreg spectrul de servicii care formează cererea. Productivitatea aceasta miraculoasă se bazează pe combinația optimă dintre angajați bine pregatiti si motivati, tehnologii de ultima generatie inclusiv #RPA (robotic process automation) și un management modern si flexibil, adaptat profilului și dinamicii angajaților și clienților.
Ca antreprenor, dacă nu ai suficienți oameni, nu îi poți “produce” pur și simplu, însă îți poți reconfigura procesele interne. Anumite fluxuri se pot externaliza, iar resursele umane interne astfel “eliberate” își pot asuma alte roluri, mai relevante pentru obiectul principal de activate al afacerii respective.
Citește și Bogdan Roşu, Next Capital: Apetitul investițional al antreprenorilor români, în scădere