Piața de factoring din țară a crescut cu 10% în 2016. Tot mai multe IMM-uri apelează la factoring

Redactie
Facturi electronice

În 2016 piața de factoring a înregistrat o creștere de peste 10% față de nivelul din 2015, depășind astfel pragul de 4 miliarde de euro, conform unui studiu efectuat de Asociația Română de Factoring (ARF).

„Este al treilea an consecutiv când piața de factoring se află în creștere. Un element îmbucurător este legat de tipul de clienți care au accesat acest tip de finanțare, și anume companiile din segmentul IMM. Acestea și-au crescut ponderea la 40% în total volume, în condițiile în care în 2015 ponderea fusese de 29%.  Deși factoringul de import a înregistrat cea mai mare creștere, de 15%, în cifre absolute, cel mai mare volum l-a înregistrat în continuare factoringul intern, cu un plus de peste 300 de milioane de euro față de 2015”, declară Bogdan Roșu, președinte ARF.

La categoria factoring intern, produsul care a generat cele mai mari volume gestionate a fost factoringul fără regres, cu o creștere de 21%, potențat de evoluția pozitivă a reverse factoring-ului, care a depașit suma de 800 Milioane EURO.

Domeniile care au apelat la factoring anul trecut

În ceea ce privește domeniile care s-au finanțat prin factoring intern, pe primul loc ca pondere se menține domeniul construcțiilor, cu 19.4% din total volume, însă în scădere cu 3.5% față de 2015. Această scădere a fost cauzată în principal de dimensiunea redusă a proiectelor de infrastructură, susținute de cheltuielile de capital limitate. Domeniul construcțiilor este urmat ca pondere de două sectoare cu evoluție pozitivă, FMCG cu o pondere de 18.6%, în creștere cu 4.5% și IT cu 14.7%, în creștere cu 3.5%. Sectorul FMCG, atât pe segmentul alimentar cât și nealimentar, a fost puternic susținut de avântul pe care l-a luat consumul, în baza creșterilor de venituri ale populației și scăderilor de taxe, care au dus la ieftinirea mărfurilor la raft.

Citeste si...  1 miliard de euro, ”fresh money”, pentru IMM-uri

Factoringul de export a crescut cu 9% față de 2015 și a ajuns la un nivel de aproape 650 Milioane EURO. Principalul domeniu de export care s-a finanțat prin factoring a fost și în 2016 sectorul metale/chimicale, cu o pondere de 36% din total volume, însă și acesta în scădere cu 17% față de 2015. „Scăderea volumelor derulate prin factoring de export, de către companiile din sectorul metale/chimicale, ne arată că cererea pentru export a deșeurilor și a produselor metalice finite s-a diminuat semnificativ și s-a tranzacționat la prețuri tot mai mici, nivelul prețurilor la metal și capacitatea de producție din China putând fi cu greu concurate. Cu o evoluție pozitivă putem aminti, însă, domeniul  energiei cu o creștere de 8,2%, precum și domeniul auto, utilaje și echipamente, cu o creștere de 7.5%, care confirmă România ca hub important al industriei auto în Europa.”

Citește și: Decizie istorică în România: Alienarea părintească, recunoscută ca formă de abuz emoţional

Factoringul de import a înregistrat și el o creștere de 15%, confirmând astfel că expansiunea consumului s-a bazat mai puțin pe capacitatea de producție natională, limitată cantitativ și depășită tehnologic și calitativ, ci mai ales pe importuri. Ca pondere, cea mai mare creștere la importurile derulate prin factoring a avut-o sectorul IT&C. Acest fapt se poate datora importului de produse IT, fie că vorbim de produse hardware sau software, pentru zona de consum retail sau B2B.  „Pe lângă creșterea consumului de produse electronice și IT,  trebuie să avem în vedere și faptul că în 2016 multe firme, în special IMM-uri, au demarat un proces de retehnologizare sprijinit de anumite proiecte cu fonduri europene, lucru care a generat o creștere a cererii.  O premieră demnă de menționat pentru 2016, vizează activarea unui nou produs în piață: reverse factoring de import. Volumele realizate nu sunt neapărat relevante la nivelul pieței, însă trebuie remarcat în sensul diversificării paletei de soluții pe care factoringul le oferă companiilor”, mai spune Bogdan Roșu.

Citeste si...  Donald Trump: ”De ce să apărăm Muntenegru, o mică țară cu oameni agresivi?”

Numărul total de clienți care au derulat operațiuni de factoring în 2016 a crescut cu 10% față de 2015, în timp ce numărul de relatii comerciale a crescut anul trecut cu 25%.  

Factoringul devine o opțiune de finanțare din ce în ce mai la îndemână pentru IMM-uri

Termenele de plată contractuale au continuat să crească în majoritatea sectoarelor, fapt care pune o presiune din ce în ce mai mare pe companiile mici și mijlocii.

„Observăm o tendința generală de a extinde termenele de plată către furnizori, pe care începem să o regăsim din ce în ce mai multe domenii. Pentru că extinderea acestora face ca banii să se încaseze mai greu, firmele caută soluții pentru optimizarea cash flow-ului pe fondul unei lichidități scăzute. Multe din aceste companii sunt IMM-uri,  pentru care factoringul a  devenit  principala opțiune de finanțare la care apelează,  antreprenorii înțelegând tot mai bine beneficiile pe care le oferă acest produs”, mai explică Bogdan Roșu.


Distribuie articol:
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *