Pandemia a afecta toate sectoarele economiei de piață. Construcţiile şi piaţa imobiliară au crescut, numărul de proiecte de amenajări a crescut şi el considerabil, în timp ce turismul international a scăzut iar sectorul HORECA este la pământ. Dar ce se întâmplă cu piaţa operelor de artă? În ultimii ani, a avut o creştere constantă, mulţi luând în considerare investiţa în aceste bunuri.
Aproape 1 milion de euro și o rată de adjudecare de 85% – au fost rezultatele Licitației de Iarnă desfășurate înainte de Crăciun, la Casa Artmark, un adevărat barometru al pieţei operelor de artă. de la noi. Aceste rezultate au fost anunţate de casa de licitaţii ca un mare succes. Dar la licitaţia de Toamnă din luna octombrie s-au făcut achiziţii de peste 1,5 milioane de euro cu o rată de adjudecare de 90%. În plus, era de aşteptat ca pentru licitaţia de iarnă, rezultatele să fie chiar mai mari, căci o operă de artă poate fi nu numai o investiţie dar şi un frumos cadou de sărbători.
Este adevărat, după o perioadă de restrişte şi instabilitate datorată pandemiei, multora nu prea le mai arde de artă. Deasemenea, la licitaţiile on line, cei interesaţi nu mai vin în contact direct cu opera de artă, transmiterea emoţiilor este mai grea. Şi de aici poate proveni o scădere. Din toate, puse una peste alta, se pot constata două mutaţii.
Au dispărut licitaţiile la sume foarte mari
Cifrele mari obţinute pentru lucrări valoroase s-au micşorat spectaculos. Au dispărut total achiziţiile grandioase care începuseră să depăşească cota de 300000 de euro. La licitaţia de iarnă recordul a fost chiar sensibil sub 100 000 de euro „Fata cu oglindă”, opera lui Nicolae Grigorescu, a fost adjudecată pentru 70.000 de euro.
Umătoarea operă nu s-a situat nici măcar în apropiere. Maestrul de la Câmpina este urmat de Ion Țuculescu, a cărui operă „Ocean brun” a fost adjudecată pentru 50.000 de euro.
Organizatorii au declarat că evenimentul a fost dedicat numelor mari ale artei românești – Nicolae Grigorescu, Ștefan Luchian, Gheorghe Petrașcu, Theodor Pallady sau Nicolae Vermont, confirmând puterea pieței de artă de patrimoniu, respectiv interesul în creștere al colecționarilor pentru valorile culturale consacrate.
Însă lucrări ale lui Ştefan Luchian nu au fost iar Gheorghe Tonitza, al doilea în topul achiziţiilor cu sume mari după Nicoale Grigorescu,a fost prezent cu un singur tablou, şi acela neadjudecat. Este deci clar că, în acest moment, colecţionarii evită să expună la vânzare marile capodopere datorită trendului descendent al preţurilor obţinute.
Interes sporit pentru operele estimate la valori medii precum şi pentru segmentul de artă contemporană.
Vezi și Cum să transformi un apartament de 24 mp în unul de 31 mp
O altă tendinţă este interesul crescut al colecţionarilor pentru opere valoroase, estimate în plaja 1 000 -20 000 de euro. Se constată că în multe cazuri preţul de achiziţie atinge cote de chiar până la de 3 ori estimarea iniţială. Lucrarea Violete a lui Constantin Piliuţă, estimat iniţial la un preţ maxim de 2200 de euro a fost achiziţionată cu 9000 de euro, deci de peste 4 ori estimarea, iar lucrarea Anemone, realizată de Ion Pacea, estimare maximă de 1800 euro, a fost cumpărată cu 4750 de euro
Un rezultat impresionant pentru segmentul de artă contemporană l-a înregistrat pictorul Ștefan Câlția cu lucrarea „Vânzătorul de pește”, care a fost adjudecată pentru 41.000 de euro, record absolut al artistului într-o licitație.
Tot la capitolul artă contemporană, lucrarea „Reverie de iarnă” semnată de pictorul Felix Aftene a fost adjudecată pentru 16.000 de euro, pornind în licitație de la doar 5.000 de euro, de asemenea record de autor pentru Aftene.