UPDATE: Agenția Națională pentru Protecția Mediului (ANPM) anunță, luni, rezultatul verificărilor efectuate de Corpul de Control la agenția județeană de protecția mediului din Prahova, în contextul crizei deșeurilor care durează de o săptămână, președintele ANPM punctând că problema ar fi fost depășită mai ușor prin așezarea la masa discuțiilor a tuturor celor implicați.
”Raportul întocmit în urma controlului arată că problemele au apărut atunci când companiei autorizate să presteze servicii în Prahova, Bin Go Solutions SRL (fostă United Waste Solutions SRL), i s-a interzis de către primărie să mai opereze în Ploiești, în condițiile în care noua companie de salubritate, asocierea Brantner Servicii Ecologice SRL – SC ROECO SRL, care a încheiat recent contract cu primăria, nu deține, pentru moment, autorizație de mediu pentru a putea opera în localitate, conform legii. Acestea sunt motivele pentru care, timp de o săptămână, nimeni nu a colectat deșeurile din Ploiești”, se arată într-o informare postată pe pagina de Facebook a ANMP.
Aici sunt indicate, totodată, motivele care au dus la trimiterea Corpului de Control la APM Prahova.
”Ploieștiul se confruntă, de o săptămână, cu o criză a deșeurilor după ce municipalitatea a anunțat că a ieșit, la finalul anului trecut, din Asociația de Dezvoltare Intercomunitară pentru Gestionarea Integrată a Deșeurilor Prahova (ADI Prahova) și a decis să delege această responsabilitate a gestionării deșeurilor, în mod direct, către un alt operator decât cel aflat sub contract cu primăria, la acel moment. Conform documentelor, însă ADI Prahova infirmă ieșirea Primăriei Ploiești din asociație, fapt ce nu i-ar da primăriei dreptul să încheie contract pentru delegarea responsabilității deșeurilor, cu altă companie decât cea autorizată. Acest lucru urmează să fie clarificat, prin documente oficiale, în aceste zile. Ținând cont de toate aceste detalii, la jumătatea săptămânii trecute, Agenția Națională pentru Protecția Mediului (ANPM) a decis să trimită Corpul de Control la Agenția pentru Protecția Mediului (APM) Prahova, pentru a se asigura că la nivelul agenției s-au făcut toate demersurile legale în acest caz”, explică ANMP.
Potrivit sursei citate, compania Brantner Servicii Ecologice SRL nu a cerut APM Prahova autorizație de mediu, având în vedere că procedura în acest caz ar fi durat 90 de zile, conform legii, iar blocajul din Ploiești ar fi fost de lungă durată, ci ‘a ales cea mai rapidă variantă’, respectiv aceea de a solicita revizuirea autorizației de mediu pe care o deține deja la APM Mehedinți, emitentul autorizației unde compania deține un punct de lucru.
”Solicitarea a fost depusă pe 12.02.2025, pentru introducerea în autorizație a contractului de delegare a gestiunii activității de colectare separată și transport separat al deșeurilor municipale, pe raza județului Prahova. Ulterior, APM Mehedinți a solicitat APM Prahova un punct de vedere în privința revizuirii autorizației de mediu deținută de agentul economic, primind o listă de informații care nu se regăsesc în Fișa de prezentare și Declarația depuse de SC Brantner Servicii Ecologice SRL, astfel încât APM Mehedinți să poată include toate detaliile, în Autorizația revizuită. Mai mult decât atât, pentru ca procedurile să se deruleze cât mai rapid și populația din Ploiești să nu aibă de suferit din cauza schimbării operatorului de salubritate, ANPM a aprobat delegarea competenței de derulare a procedurii de revizuire a Autorizației de Mediu către APM Mehedinți”, se mai menționează în această informare.
În context, președintele ANPM, Laurențiu Alexandru Păștinaru, spune că problema de la Ploiești ar fi fost depășită mai ușor prin așezarea la masa discuțiilor a tuturor celor implicați.
”Dincolo de contracte, autorizații și scrisori deschise, criza deșeurilor din municipiul Ploiești este o problemă care ar fi fost depășită mai ușor prin așezarea la masa discuțiilor a tuturor celor implicați, în vederea găsirii celei mai bune soluții de moment, pentru una din principalele probleme de interes public: colectarea și depozitarea deșeurilor din oraș. În loc să facă acest lucru, autoritățile locale și companiile de salubritate au ales să își declare război, uitând interesul public și faptul că pe oameni îi interesează să li se ia gunoiul și mai puțin cine li-l ia. În acest moment, actul de reglementare se află în procedură de autorizare la APM Mehedinți și, cel mai probabil, va fi emis în aceste zile, după ce APM se va asigura că sunt incluse în documentație toate informațiile legale necesare, iar ulterior firma va putea face demersurile pentru licențiere și va putea presta servicii în Ploiești”, a afirmat acesta, conform sursei citate.
Știre inițială
Primarul municipiului Ploieşti, Mihai Poliţeanu, a avertizat duminică asupra riscului iminent de criză sanitară, cauzată de necolectarea deşeurilor. Acesta a transmis o scrisoare oficială către autorităţile guvernamentale, cerând instituirea urgentă a stării de alertă, conform Agerpres.
Scrisoarea oficială este adresată prim-ministrului Marcel Ciolacu, miniştrilor Cătălin Predoiu şi Mircea Fechet şi secretarului de stat Raed Arafat. În document este expusă situaţia generată de blocajul colectării deşeurilor şi se cere sprijinul autorităţilor centrale pentru instituirea stării de alertă începând cu data de 24 februarie.
„Municipiul Ploieşti se află într-o stare de urgenţă sanitară iminentă, colectarea deşeurilor municipale fiind blocată de 6 zile din cauza inacţiunii voite sau tacite a unor instituţii publice judeţene. (…) În aceste condiţii de blocaj şi ca urmare a imposibilităţii de a colecta deşeurile municipale timp de 5 zile, Primăria Municipiului Ploieşti a convocat Comitetul Local pentru Situaţii de Urgenţă şi a adoptat Hotărârea 1/ 21.02.2025 care prevede declanşarea stării de alertă şi un set de măsuri imediate pentru ieşirea din criză. Hotărârea a fost trimisă Instituţiei Prefectului în aceeaşi zi pentru aprobarea stării de alertă”, se arată în documentul citat.
Polițeanu cere sprijin de la două ministere
Primarul Mihai Polițeanu cere MAI sprijin pentru ca prefectul de Prahova să declare luni starea de alertă, iar Ministerului Mediului să deblocheze procedurile de acordare a autorizației de mediu pentru noul operator de salubritate, concomitent cu sancționarea conducerii Agenției de Protecția Mediului Prahova care ar fi blocat finalizarea acestor proceduri.
Potrivit datelor prezentate de către edil în scrisoarea oficială, municipiul Ploieşti a avut contractate servicii de salubritate în ultimii opt ani prin intermediul ADI Deşeuri Prahova, contract care a expirat în 15 ianuarie.
În plus, operatorului de salubritate i-ar fi expirat licenţa de operare în data de 30 decembrie 2024.
Primarul Mihai Poliţeanu menţionează că, „având în vederea nemulţumirea comunităţii ploieştene cu privire la calitatea serviciilor de salubritate şi realitatea legală menţionată”, municipiul Ploieşti s-a retras din ADI Deşeuri în decembrie 2024 şi a fost organizată procedura de selecţie a unui nou operator de salubritate, care s-a încheiat la data de 31 ianuarie. Însă noul operator nu a putut să înceapă activitatea deoarece ADI Deşeuri Prahova a semnat un act adiţional de prelungire a contractului cu vechiul operator, iar Agenţia pentru Protecţia Mediului Prahova nu a eliberat autorizaţie de mediu pentru noul operator de salubritate.
Primăria Ploieşti a făcut o sesizare penală în legătură cu prelungirea contractului de salubritate cu vechiul operator, considerând că „actul este nelegal şi lipsit de efecte juridice”.
Edilul susţine în scrisoare că, deşi noul operator de salubritate a obţinut autorizaţie de mediu, în urma intervenţiei Agenţiei Naţionale de Protecţia Mediului, „APM Prahova continuă să blocheze procedura prin refuzul de a emite un punct de vedere final”.