Probabil am putea spune același lucru despre orice meserie sau afacere din România, nu doar despre „banking”. Deocamdată însă o spune doar Raiffeisen Bank, care a pornit o campanie prin care dorește să arate că pentru bancă responsabilitatea este una dintre cele mai importante caracteristici.
În fapt, totul ține de încredere, mai ales afacerile bancare. Iar sistemul din România a fost afectat grav la acest capitol după criza financiară din 2009 și scandalurile care au urmat legate de oferirea de credite în monede riscante. Indiferent dacă au fost de vină băncile sau clienții, imaginea instituțiilor financiare a avut mult de suferit.
Rezolvarea acestei probleme de imagine nu este simplă. Mai ales în condițiile în care multe bănci îți promovează produsele prin alăturarea de toate evenimentele importante ale vieții, în sensul că dacă îți dorești casă, mașină sau altceva, practic dacă vrei să fii fericit, ai nevoie de un credit bancar. Eventual și de o asigurare, pentru că reclamele sunt la fel și la companiile de asigurări.
Sau, așa cum subliniază Steven van Groningen, președinte și CEO al Raiffeisen Bank, unele bănci denotă iresponsabilitate prin promovarea creditelor pentru vacanță sau alte lucruri fără necesitate imediată.
Sondaj pentru responsabilitate
Raiffeisen Bank a realizat un studiu înaintea lansării campaniei pentru noua poziționare de brand, din care a reieșit că 98% dintre români consideră că „responsabilitatea este importantă pentru a avea succes”.
„Responsabilitatea a fost mereu una dintre valorile fundamentale care a ghidat activitatea Raiffeisen Bank în cei peste 20 de ani de prezență pe piața bancară din România. Noua poziționare este rezultatul unui demers de
înțelegere și prioritizare a factorilor care se regăsesc în ADN-ul organizației noastre și care sunt compatibili cu
valorile în care cred cei mai mulți oameni”, spune Steven van Groningen.
Sondajul realizat de Ipsos la începutul acestui an relevă o Românie plină de oameni cinstiți, responsabili, frumoși și deștepți. Evident, întotdeauna este o diferență în sondaje între ce declară un respondent și ce face în realitate, dar atunci când este vorba de valori imateriale diferența este și mai mare.
Sau au înțeles altceva din întrebări. Spre exemplu, 95% se simt responsabili față de mediul înconjurător, dar probabil nu se iau în calcul murdăria pe care o fac prin oraș sau pe drumuri publice (dacă ar fi doar 5% persoane care aruncă hârtii și chiștoace de țigări pe jos, ar fi mult mai curat în țara noastră). La fel avem și 98% responsabili față de familie, 92% față de prieteni, 91% față de persoanele care nu se pot ajuta singure și 89% față de societate.
Interesant mi se pare faptul că 50% învață responsabilitatea de la mama, și doar 22% de la tată și 5% de la profesori. Nu îmi dau seama cum se potrivește acest lucru cu procentul de 98% responsabili față de familie, pare o discrepanță cam mare.
Sondajul pare să fie mai corect în zona financiară, unde găsim că nouă din zece români își plătesc datoriile la timp, 74% își planifică din timp cheltuielile și economisesc pentru achiziții importante, 80% cheltuie doar cât își permit, iar 60% vor să economisească. Dacă ne uităm la câți restanțieri la credite bancare sunt, putem spune că datele sunt corecte.
„Societatea românească este încă dominată de instituția familiei, ale cărei valori sunt transmise timp de generații la nivel individual, dar care mai are mulți pași de făcut până la construirea coeziunii de grup. Felul în care românii se raportează la responsabilitate confirmă că acum este un moment bun pentru a începe o dezbatere pe această temă, față de care demonstrăm că avem afinități individuale puternice”, spune sociologul Barbu Mateescu.
Schimbare de imagine
Dacă ne uităm în zona bancară și mai ales la ultimii ani de expansiune (moderată) a creditării de orice fel, putem spune că este nevoie de responsabilitate. Dar la fel putem spune că majoritatea băncilor au învățat „responsabilitatea” după criză, iar acum nu se mai „aruncă” atât de ușor în creditarea celor care nu îndeplinesc condițiile necesare.
Noua poziționare a Raiffeisen Bank marchează trecerea de la sloganul „Reușim împreună” la „Banking așa cum trebuie”. În urma acestui proces de evaluare intern și extern, a rezultat că cea mai importantă caracteristică a brand-ului este responsabilitatea, dorința de a face lucrurile așa cum trebuie și cu bun simț.
„Cel mai important lucru pe care l-am aflat direct de la clienți: responsabilitatea este definitorie pentru Raiffeisen Bank. Așa ne văd clienții noștri. Mai departe demersul nostru a fost să înțelegem ce ne-a adus aici și ce avem de făcut mai departe. Astăzi, prin lansarea acestei campanii de comunicare facem un pas important în acest sens”, arată Doris Dezzani, Director Executiv de Marketing la Raiffeisen Bank.
Raiffeisen Bank are peste 20 de ani de activitate în piața bancară din România și are peste 100.000 de clienți companii și peste două milioane de clienți persoane fizice.
Sursa: Raiffeisen Bank și responsabilitatea: „Let’s make banking great again!”