Războiul elicopterelor. România prinsă între Airbus H215 și Viper

Informateca

După ce a deschis o fabrică de 52 de milioane de euro la Ghimbav, unde va produce elicoptere civile și militare H215, Airbus pare să fie deranjată de concurența americanilor de la Bell Helicopter și amenință cu mutarea fabricii în altă țară dacă România nu comandă 16 elicoptere de la Ghimbav, ca să poată da drumul producției.

România a fost prinsă, deci, cum spuneam de anul trecut, între concurența dintre cei doi mari producători, iar avertismentul Airbus, apărut în ziarul La Tribune, a venit în momentul în care ministrul român al Apărării e în vizită Franța, iar discuțiile dintre cele două părți vor fi interesante.

Cert e că, din punct de vedere cronologic, francezii au întâietate. Divizia de elicoptere a Airbus are încă din 2000 o alianță cu IAR Ghimbav, sub brandul Eurocopter în care românii dețin 49%. Din punctul de vedere al elicoterelor, însă, militar vorbind Viper, elicopterul celor de la Bell, e superior unui utilaj mai degrabă pentru situații de urgență cum e francezul H215.

Airbus H215

Airbus H215

De altfel, din ce se știe în prezent, România negociază achiziția a 45 de elicoptere de atac Viper, iar americanii au promis și ei construcția unei linii de asamblare la Ghimbav,  al cărei rol în producția de componente va depinde de numărul de aparate cumpărate de România.

Și ca lucrurile să fie și mai încurcate, Romaero Băneasa a intrat într-un parteneriat cu Lockheed Martin, pentru un centru de echipare şi mentenanţă în București, de la care ar putea pleca o înțelegere pentru achiziția celebrelor Black Hawk. O concurență în plus pentru Airbus, a cărui îngrijorare pare firească.

Cum se va descurca România

Întrebarea e cum se vor descurca autoritățile române în această situație în care par a călca pe ouă, mai ales că actualul guvern nu pare deloc a face parte din seria celor pregătite să se miște fin și precaut printre provocări.

Citeste si...  Business Focus Brasov: Soluții de afaceri și networking cu lideri ai mediului de afaceri

De fapt, situația indică faptul că mai degrabă se merge pe promisiuni goale de conținut. Cel puțin până acum. De la guvern a apărut o promisiune, care deocamdată cel puțin nu a fost pusă în practică, privind achiziția unui număr neprecizat de H215 pentru ministerul de Interne.

AH-1Z Viper

AH-1Z Viper

De asemenea, la un moment dat ministerul Apărării a vorbit despre plata unui avans de 30% pentru 4 elicoptere H215. Lucrurile, însă, par să fi rămas la stadiul de vorbe.

Așa că, Airbus, fără comenzi ferme și cu o capacitate de producție de 15 elicoptere pe an la Ghimbav, amenință că demontează linia de asamblare și o mută în altă ţară, mai ales că exemplus polonez, care a renunțat la Airbus și deține de 10 ani o fabrică de elicoptere Sikorsky, din familia Lockheed Martin e încă viu.

România se află în fața unei alegeri delicate. Cumpără Viper, un elicopter de aproximativ 30 de milioane de dolari, cu o implicare mai mică a economiei românești, dar mai util în caz de conflict, sau alege Airbus, de circa 20 de milioane de dolari, și cu o implicare mai mare în economie, dar mai util în caz de situații de urgență?

Sursa: Războiul elicopterelor. România prinsă între Airbus H215 și Viper


Etichete:
Distribuie articol:
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *