Mai multe ediții ale emisiunii Agrostrategia de la postul de televiziune TVR1 conțin publicitate mascată pentru afaceri din domeniul agricol, fapt sancționabil prin Legea Audiovizualului. Co-producător al emisiunii este site-ul agrointel.ro deținut de Vlad Macovei, fost redactor-șef al publicației Evenimentul Zilei.
Macovei respinge acuzația și spune că ”am respectat și vom continua să respectăm Legea Audiovizualului în toate emisiunile noastre”, vorbind și despre existența, în ultima vreme, a unor ”atacuri mediatice” la adresa grupului său de presă.
Vezi și Casa de Comerţ Agroalimentar Unirea livrează și în METRO Cash & Carry
- Într-un răspuns pentru G4Media.ro, postul public a refuzat să răspundă la întrebări, afirmând că un comentariu pe tema publicității mascate de la Agrostrategia nu se încadrează în sfera informațiilor de interes public, așa cum sunt definite acestea de Legea nr. 544/2001. Este cel de-al doilea caz, din acest an, în care într-o emisiune de la un canal al Televiziunii Române există suspiciuni de publicitate mascată.
Emisiunea Agrostrategia este difuzată de luni până joi, între orele 10 și 11, în baza unui contract încheiat în prima parte a acestui an, durata acestuia fiind până în decembrie 2022. Co-producător al emisiunii este site-ul cu profil agricol agrointel.ro aparținând jurnalistului Vlad Macovei, cel care prezintă multe dintre ediții. Invocând secretul comercial, postul public a refuzat să divulge suma pe care o încasează de la Macovei în baza acestui contract. O sursă G4Media.ro a dezvăluit, însă, că ar fi vorba de 250 de euro pentru o ediție.
O analiză G4Media.ro arată că mulți dintre invitații emisiunii sau afacerile lor au apărut, anterior și ulterior, în texte publicitare, nemarcate, pe site-ul agrointel.ro și/sau au participat la un târg de profil organizat de o asociație a lui Macovei. În edițiile Agrostrategia de la postul public de televiziune, aceștia beneficiază de expunere pentru afacerile lor, fie prin vocea moderatorilor, fie a unor bannere/mash-uri care apar în cadre.
Legea Audiovizualului nr. 504/2002 interzice publicitatea mascată
În presa scrisă și online, acest tip de abatere de ordin etic nu este sancționabilă de vreo autoritate, deoarece pentru aceste canale media nu există cadru legal pentru așa ceva. Cu totul diferit este situația pentru posturile de radio și televiziune: Legea Audiovizualului nr. 504/2002 interzice publicitatea mascată (art. 27, alin 4) și o definește (art. 1, lit. i) drept ”prezentarea în programe, prin cuvinte, sunete sau imagini, a bunurilor, serviciilor, denumirilor, mărcilor comerciale sau activităţilor unui producător de bunuri ori prestator de servicii, dacă această prezentare este făcută în mod intenţionat de radiodifuzor, în scop publicitar nedeclarat, şi care poate crea confuzie în rândul publicului cu privire la adevăratul său scop; o asemenea formă de prezentare este considerată intenţionată mai ales atunci când este făcută în schimbul unor avantaje materiale, a unor servicii reciproce sau al altor beneficii cu efect similar.”
Încălcarea acestei prevederi constituție contravenție și se sancționează cu amendă de către Consiliul Național al Audiovizualului.
În cadrele în care apar invitații apar și mash-uri/bannere/diferite tipuri de inscripționări cu numele/produsele societăților/afacerilor pe care le reprezintă aceștia. Deși, de-a lungul emisiunilor, pe titraje, după numele lor apar specificații neutre, de genul ”reprezentant al unei firme de…”, moderatorul rostește, inițial, numele brandurilor/societăților. Faptul că nimic nu este întâmplător în aranjamentele materialelor publicitare este indicat și de faptul că, în ediția din 17 octombrie, schimbarea unui invitat (reprezentantul Hektar) a dus și la schimbarea unui banner (a venit un reprezentant Natur Grup/Daymsa). Așadar, fiecare invitat a fost ”acompaniat” de un mash specific afacerii sale.
Exemplu2.jpg În partea a doua a emisiunii din 17 octombrie, invitatul din dreapta s-a schimbat, în paralel fiind înlocuit și unul dintre mash-uri: a fost amplasat unul cu însemnele afacerii/produselor noului participant
Sursa: Captură emisiune de pe youtube
Unul dintre invitații acestei ediții a fost prezentat pe titraj ca ”reprezentant companie de agribusiness”, dar, anterior, moderatorul a spus că reprezintă brandul Daymsa. Acesta purta și un tricou pe care apărea numele firmei care distribuie produsele Daymsa, iar în spatele său se putea vedea o umbrelă pe care era inscripționat numele unui mare jucător de pe piața îngrășămintelor chimice – Agricover.
În același registru, în ediția din 18 octombrie, moderatoarea a prezentat pe larg produse ale Titan Machinery Romania și Netafim:
Diana Vasilescu, reporterul emisiunii, l-a completat pe invitatul de la Titanic Machinery Romania care a expus, pe larg, calitățile echipamentelor sale: ”Mașina devine un fel de inginer agricol”, ”Suntem răsfățați de tehnologie”, ”Am văzut o chestie de finețe, o pictură făcută cu acest utilaj… Vorbim despre Leonardo da Vinci adus în agricultură cu acest utilaj”.