Riscul producerii Brexit fără un acord între Marea Britanie și UE amenință sectorul transporturilor rutiere

Dinu Alexandru

Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România avertizează asupra faptului că votul din Parlamentul britanic împotriva Acordului Brexit negociat cu Uniunea Europeană (UE) sporește semnificativ riscul ieșirii Marii Britanii din UE fără un acord, cu efecte negative în sectorul transportului rutier.

UNTRR este profund îngrijorată de efectele unui Brexit fără un acord cu UE, efecte care se vor răsfrânge asupra transportului rutier de mărfuri și de persoane către și dinspre Marea Britanie. Planurile de urgență ale Comisiei Europene și ale guvernului britanic nu vor putea răspunde nevoilor operaționale actuale ale companiilor de transport rutier comercial și ale clienților acestora.

Un Brexit fără un acord cu UE nu ar fi trebuit să fie o opțiune, dar, în momentul de față, este aproape realitate. Cu doar două luni până la ieșirea Marii Britanii din UE, lipsa clarității reprezintă cea mai mare provocare. Se prevede un viitor cu consecințe economice extrem de grave pentru societate și mediul de afaceri, deoarece lipsesc clarificările privind vama și accesul pe piață pentru milioane de operațiuni de transport rutier care efectuează, în mod regulat, curse din și spre Marea Britanie.

Marea Britanie va fi o țară terță în relația cu UE, ceea ce presupune faptul că mărfurile vor fi supuse supravegherii și controlului vamal, care va implica aplicarea de taxe vamale, interdicții sau restricții pentru anumite bunuri, îndeplinirea formalităților vamale, iar autorizațiile vamale emise de Marea Britanie nu vor mai fi valabile în UE.

Comerțul și furnizarea de mărfuri vor suferi, iar costurile vor crește cu cel puțin 10%. Într-o zi obișnuită, până la 10.000 de camioane trec numai prin portul Dover. În ciuda tuturor planurilor de urgență, operatorii de transport rutier, clienții și guvernele lor nu sunt pregătiți pentru un scenariu fără acord până la 30 martie 2019.

Citeste si...  Băsescu, în Parlament: Credeți că doamna Dăncilă va putea sta lângă cancelarul austriac, să discute de Brexit?

Fără un acord, companiile de transport rutier își vor reduce drepturile de exploatare a pieței în mod serios și acest lucru va avea un impact negativ asupra furnizării mărfurilor. Un număr din ce în ce mai mare de companii din UE au în vedere suspendarea operațiunilor în zilele următoare termenului limită Brexit.

Regatul Unit al Marii Britanii și al Irlandei de Nord va ieși din Uniunea Europeană (UE) vineri, 29 martie 2019, la miezul nopții. Începând cu data de 30 martie 2019, Regatul Unit va deveni o țară terță, iar legislația UE va înceta să se aplice Regatului Unit.

Conform Comisiei Europene, repercusiunile în diferitele domenii ale transportului rutier sunt, în special, următoarele:

– certificatele și atestatele de competență profesională emise conform legislației UE de către Regatul Unit nu vor mai fi valabile în UE-27.

– Licențele comunitare pentru transportul internațional de marfă eliberate de autoritățile competente ale Marii Britanii nu vor mai fi valabile în UE-27.

Operatorii de transport rutier de mărfuri stabiliți în Marea Britanie nu vor mai avea acces la piața internă a transportului rutier de mărfuri din Uniune. Licențele comunitare pentru transportul internațional de persoane cu autocarul și autobuzul eliberate de autoritățile competente ale Marii Britanii nu vor mai fi valabile în UE-27.

Regatul Unit nu se va mai încadra în domeniul de aplicare al Acordului Interbus privind transportul internațional ocazional de călători cu autocare și autobuze.

Guvernul britanic a publicat în luna iunie 2018 un document referitor la structura-cadru pentru parteneriatul dintre Marea Britanie și UE în domeniul transportului rutier. În acesta se menționează că Marea Britanie va recunoaște certificatele de formare profesională a conducătorilor auto din Uniunea Europeană, în speranța că și UE va proceda la fel.
Transporturile rutiere – mărfuri și călători: context

Citeste si...  Procurorul din dosarul lui Sebastian Ghiță cere sesizarea CCR în legătură cu OUG 7

Afacerile dintre UE și Regatul Unit se bazează pe o piață înglobată a transporturilor rutiere transfrontaliere, care susține importurile și exporturile și menține lanțurile de aprovizionare integrate.

Autovehicule de transport marfă: în perioada 2017 – martie 2018, un număr de 3,5 milioane de autovehicule de transport marfă au efectuat operațiuni rutiere din Regatul Unit în Europa; iar în 2017, autovehiculele de transport marfă înregistrate în Regatul Unit au efectuat 261.000 de operațiuni de transport din Regatul Unit către Europa continentală și 83.000 de operațiuni de transport din Regatul Unit în Republica Irlanda.

Transportul mărfurilor: Peste 80% din mărfurile transportate de autovehiculele grele de marfă între Regatul Unit și Europa continentală sunt operate de transportatori din UE.

Transportul călătorilor cu autocarul: în 2016, un număr de 1,4 milioane de vizitatori din UE au călătorit cu autocarele în Regatul Unit și 1,5 milioane de rezidenți din Regatul Unit au călătorit cu autocarele în UE.

Automobile personale: în 2016, au fost efectuate 5,8 milioane de călătorii cu automobile personale înregistrate în Regatul Unit către UE (cu excepția călătoriilor transfrontaliere cu automobile personale în Republica Irlanda).

Regatul Unit dorește o soluție durabilă care să elimine necesitatea autorizațiilor, a documentelor suplimentare și a verificărilor sistematice ale documentelor pentru toți participanții la trafic.

Obiectivele Regatului Unit/UE în:

– Transportul rutier de mărfuri: menținerea accesului liberalizat, inclusiv cabotajul și ”drepturile comerțului transfrontalier”

– Transportul rutier de călători: transportul de călători cu autocarul și autobuzul să rămână, în continuare, liberalizat în cadrul călătoriilor transfrontaliere.
În ceea ce privește introducerea obligativității deținerii unui pașaport la intrarea în Marea Britanie, situația este puțin probabilă având în vedere că există țări non-UE din jurul României care acceptă doar cartea de identitate la intrarea în țară.

Citeste si...  Nigel Farage catalogat drept rasist după ce a insistat că nimeni nu ar fi trebuit să permită aderarea României la Uniunea Europeană

Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) este o organizație profesională și patronală, neguvernamentală, independentă, apolitică, fondată în 1990 pe principii democratice, care promovează și apără interesele transportatorilor rutieri pe plan intern și internațional, înregistrând de la înființare până în prezent peste 16.000 de firme înscrise – operatori care efectuează transporturi interne și internaționale de marfă și persoane.


Etichete:
Distribuie articol:
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *