România, a șasea cea mai redusă cotă de impozitului pe profit din UE

0

 

Deși se află în primele șase state ale UE cu o cotă redusă a impozitului pe profit, România pierde din atractivitatea fiscală. Deja opt state membre ale UE au redus cotele de impozit pe profiturile companiilor începând din 2017, iar Ungaria și Bulgaria au cote semnificativ mai mici decât ale României, respectiv 9% și 10%, arată o analiză a Deloitte.

„Deciziile de scădere a cotelor de impozit pe profit în 2017-2018 luate aproape simultan de opt state membre reprezintă o schimbare substanțială de abordare. Până anul trecut, marea majoritate a țărilor UE au tratat cu precauție reducerea fiscalității. Este de așteptat ca tendința să continue în anii următori având în vedere declarațiile oficiale ale unor state, cum ar fi Franța, Polonia sau Belgia. În acest context, devine evident faptul că România va putea miza tot mai puțin pe fiscalitatea redusă ca avantaj major de atragere a investitorilor și că va trebui să se concentreze pe alte politici favorabile pentru mediul de business, cum ar fi predictibilitatea și stabilitatea legislativă, reducerea birocrației, dezvoltarea infrastructurii, pregătirea forței de muncă”, spune Dan Bădin, Partener Coordonator Servicii Fiscale și Juridice Deloitte România.

Principalele concluzii ale studiului Deloitte România

  • 13 state membre UE și-au diminuat cotele de impozit pe profit începând din 2013;
  • 8 dintre cele 13 state care au optat pentru reducerea cotelor, respectiv Belgia, Croația, Ungaria, Italia, Luxemburg, Polonia, Slovacia, Regatul Unit, le-au operat în 2017-2018;
  • 3 state membre au majorat cotele de impozit pe profit în ultimii cinci ani: Grecia în 2015, Slovenia în 2017 și Letonia în 2018;
  • Statele membre cu cele mai mici cote de impozit pe profit sunt: Ungaria (9%), Bulgaria (10%), Irlanda (12,5%), Cipru (12,5%), Lituania (15%), Polonia (15%, dar numai pentru micile afaceri), România (16%);
  • Statele membre cu cele mai mari rate de impozit pe profit sunt: Franța (33,33%), Germania (cca 30-33%: rata totală rezultă din cumularea cotei la nivel național cu supra taxa de solidaritate și taxa municipală), Belgia (29%)

Evident, cauza principală a reducerii cotelor de impozit pe profit o reprezintă competiția internațională de atragere a investițiilor străine. În acest context, diminuarea de către SUA a cotei de impozit pe profit de la 35% la 21% poate fi considerată un punct de cotitură care a antrenat mai rapid decât se anticipa măsuri similare în statele membre UE.

„La nivelul UE se dorește pe viitor uniformizarea bazei de impozitare a profiturilor prin adoptarea unei baze de impozitare comune care va conduce la o nivelare a facilităților fiscale. Astfel, există posibilitatea ca pe termen mai lung cel puțin în UE, cota de impozit să devină singura pârghie a guvernelor din perspectiva competitivității fiscale”, explică Dan Bădin.

Toate aceste decizii marchează o schimbare de abordare a statelor dezvoltate în condițiile în care până în 2017, tendința generală a fost de menținere a cotelor, guvernele nedorind să își afecteze negativ veniturile bugetare.

Contorsiuni fiscale

Iar România, dincolo de faptul că pierde din atractivitate, fiscalitatea în alte tate UE fiind mai redusă, nu asigură nici predictibilitate și stabilitate.

Recenta, trecere a contribuțiilor de la angajator la angajat, split TVA, cele nu mai puțin de 261 de modificări ale Codului Fiscal în 11 luni din 2017 anunțate de Consiliul IMM-urilor, afectează poziția țării în fața investitorilor străini.

Mai mult, criza forței de muncă nu e nici ea de natură să atragă investitorii, care nu mai găsesc oameni pentru companiile pe care le deschid în România.

Sursa: România, a șasea cea mai redusă cotă de impozitului pe profit din UE

Lăsaţi un mesaj

Te rugăm să adaugi un comentariu
Vă rugăm să completaţi numele