Dacă în prezent sunt aduse în România din Europa de Vest mașini second-hand pe carburant cu sute de mii de kilometri la bord, peste un an, doi, când cererea pentru electrice va fi și mai mare, vor fi importate mașini electrice cu o jumătate de milion de kilometri sau chiar mai mult.
De aceea, InspectorAuto.ro, portalul care oferă istoricul de kilometri și daune al unei mașini second-hand, a realizat acest studiu care dezbate dacă merită cumpărată o mașină electrică de 4-5 ani vechime, sub jumătate din prețul unei nouă și cu peste 400.000 km la bord.
Dintre mașinile electrice second-hand găsite la vânzare pe internet, modelele Tesla Model S și Model X au cei mai mulți kilometri. Acestea ar putea deveni curând cele mai căutate/importate în România, datorită autonomiei, prețului mult redus comparativ cu o mașină nouă și a faptului că au un confort similar cu modelele germane premium.
Dar ce știm până acum despre uzura mașinilor Tesla Model S și Model X cu mulți kilometri la bord? Merită luate în calcul că viitoare achiziție de mașină second-hand?
Conform unui studiu amplu făcut de forumul posesorilor de Tesla din Belgia și Olanda, pe un număr de peste 400 de mașini, rezultă că bateriile pierd în jur de 5% din capacitate/autonomie după primii 100.000 km și încă 5% în următorii 200.000 km, ajungând la aproximativ 90% din capacitate în jurul a 300.000 km rulați. Mai multe detalii despre studiu și informații detaliate despre statistici, inclusiv un raport de istoric pentru mașinile electrice, pot fi găsite aici: https://inspectorauto.ro/ro/blog/cat-de-mult-conteaza-kilometrajul-la-masinile-electrice/
În studiul menționat mai sus sunt incluse și mașini Tesla Model S de peste 500.000 Km, mai exact Tesla Model S 100D de 539.000 Km și Tesla Model S P100D de 507.000 Km.
“Dacă mergem pe acceași logică, putem spune că la 600.000 Km rulați o Tesla Model S second-hand ar putea avea încă 80% din capacitatea inițială a bateriei. Totuși conform spuselor lui Elon Musk, Tesla a simulat 800.000 Km prin incărcări și descărcări repetate ale bateriei Model S și acesta mai avea 80% din capacitate. Realitatea poate confirma acest lucru în scurt timp dar până atunci este cert că din punct de vedere autonomie, o Tesla second hand cu 400.000 km poate fi o opțiune serioasă ca achiziție second hand”, spune Mihai Cune, fondator InspectorAuto.ro.
Este foarte important de știut că la mașinile electrice, neavând motor cu ardere internă, scapi de o mulțime de probleme cum ar fi: uzura internă a motorului din cauza frecării, distribuție, turbină, injectoare, filtru de particule, galerie de admisie, EGR, pompă de combustibil, catalizator, etc.
Totuși ce probleme pot să apară la o mașină electrică în comparație cu una cu motor termic?
Cum am văzut pentru Tesla Model S nu pare a fi o problemă bateria, ci mai degrabă ca la orice mașină cu sute de mii de km, vor trebui înlocuite amortizoarele, arcurile, bucsile și alte elemente care țin de siguranța în trafic și sunt uzate odată cu parcurgerea a sute de mii de km.
În schimb în cazul Tesla Model 3, fratele mult mai ieftin al lui Model S și care are un cost de nouă similar cu al unui Model S de 400.000 Km și 4-5 ani vechime, se garantează că acumulatorul va avea o capacitate de 70% după 200.000 km.
“În concluzie ținând cont de prețul la jumătate și de un rulaj care nu afectează foarte mult durata de viață a bateriei, noi considerăm că o Tesla Model S second-hand chiar și cu 400.000 Km este o opțiune de luat în calcul pentru iubitorii de mașini electrice”, spune Mihai Cune, fondator InspectorAuto.ro.
InspectorAuto.ro oferă istoricul de kilometri și daune al unei mașini second-hand, chiar și electrice, pe baza seriei de șasiu și are o baza de date de peste 7 milioane de înregistrări; în acest fel cumpărătorul poate ști concret dacă este pe cale să cumpere o mașină cu kilometri dați înapoi, una care a avut doar avarii minore sau una care a fost daună totală.