Compania TAROM a fost o vacă de muls pentru diferite grupuri de interese, politice și economice, și foarte multe contracte s-au făcut doar că “așa era bine” – spune într-un interviu pentru Digi24.ro directorul general al companiei, Mihăiță Ursu. Acesta a revenit la șefia TAROM din ianuarie 2022. Un prim pas real pentru restructurarea companiei a făcut-o fostul ministru al Transporturilor, Cătălin Drulă.
Managerul spune că TAROM poate ajunge pe break-even sau pe profit începând cu 2024. Compania este pe pierdere încă din 2007, adică românii care nu zboară cu Tarom plătesc pentru funcționarea companiei, pentru salariile angajaților.
Vezi și Restructurări la Tarom
Sindicaliștii vor mărire de salariu
In aceste condiții, este incredibil cum sindicatele din cadrul TAROM amenințau în iulie cu un conflict de muncă în lipsa majorării bugetului de salarii de 35%. Mulți dintre ei ar trebui să fie dați afară, iar pasiunea lor pentru aviație să și-o fructifice la companii din zona privată.
Mihăiță Ursu, șeful companiei spune: ”Ceea ce nu înțeleg unii lideri de sindicat este faptul că această companie este greu încercată de mulți ani, iar pandemia a dat un impact negativ major asupra disponibilităților financiare ale TAROM, făcând astfel excesiv de oneroase obligațiile cuprinse în contractele pe care compania le-a încheiat în condiții normale de business.
TAROM avea în iunie 2020 peste 1.800 de angajați, o organigramă supra-dimensionată în care se regăseau familiile reamintite în presa de la acea vreme și multele grupuri cu diferite interese. Am reușit, în decursul a câtorva luni, să eliminăm mare parte dintre aceste grupuri. Și nu numai. Am schimbat aproape toți directorii interni, tocmai pentru a da un “restart” felului în care compania își desfășura activitatea. (…) Au fost multe familii în TAROM.
Mai mulți directori în TAROM care au același nume de familie
Dar acest lucru nu pot spune că e în totalitate greșit. De exemplu, la marile companii aeriene din S.U.A. se încurajează ca angajații să-și aducă membri de familie care lucrează în domeniu. Nu am vreo problemă cu asta neapărat atât timp cât nu există interese în aceste familii care să contravină cu bunul mers al TAROM!
Dar, totuși, când vezi că există mai mulți directori în TAROM care au același nume de familie și sunt rude, aici e ceva ciudat și trebuie investigat. Plus că am descoperit multe situații în care membrii familiei puteau fi într-un potențial conflict de interese.
Pe 21 iulie sindicaliștii spuneau că TAROM are o problemă de personal în urma plecării a numeroși piloți. Așadar, TAROM ar putea avea o problemă de personal.
Totuși, Mihăiță Ursu, spune că la “protestul” din 21 iulie ”au participat puțin peste 20 de persoane, din aproximativ 1.250 angajați. Asta ca să respectăm adevărul! De la începutul anului 2020 până în prezent aproximativ 50 de piloți au părăsit TAROM, însă cei mai mulți dintre ei s-au pensionat sau le-au expirat contractele, fiind angajați pe o perioadă determinată.
Dacă vorbim despre demisii, dintre acești aproximativ 50 de piloți au plecat doar câțiva dându-și demisia, cei mai mulți în cursul acestui an, odată cu deschiderea pieței și angajările efectuate alte companii aeriene, în general străine.
Totuși, din 2020 până în prezent aspectele privind organigrama s-au calibrat dacă vorbim despre Direcția de Zbor, singurul dezechilibru fiind la Detașamentul Airbus, aeronavă care peste câteva luni va dispărea din flota TAROM.
Vizavi de pericolul ca zborurile noastre să fie anulate din cauza lipsei de personal, vă spun că acest lucru este foarte puțin probabil, pasagerii TAROM pot sta fără grijă”.