Flanco a avut un 2017 foarte bun, în ton cu restul pieței, și a ajuns la vânzări de 983 milioane lei, cele mai mari din istorie companiei, după o creștere de 7% față de 2016. Retailerul a finalizat anul trecut și un plan amplu de eficientizare, cu 17 magazine nou deschise, opt reamenajate și șase relocate. Numărul de magazine închise a fost de zece anul trecut, la care se adaugă șase în primele două luni ale anului în curs.
Compania care deținea, la finele anului trecut o rețea de 125 de magazine, a investit în eficientizare opt milioane lei.
„2017 a fost anul de vârf al retail-ului din România, cu o creștere puternică a consumului pe numeroase segmente”, spune Dragoș Sîrbu, CEO Flanco Retail. Dincolo de vânzările istorice, anul trecut a însemnat pentru Flanco și unul de reașezare și balansare a prezenței noastre în țară, pe criterii de eficiență – am deschis magazine noi (ne-am extins prezența în alte 13 orașe), am relocat alte magazine, am închis puncte de lucru cu performanțe slabe, în special din incinta câtorva mari centre comerciale.”
Creșterea consumului de anul trecut nu s-a limitat doar la mai multe produse, ci și la aparatură de o valoare mai mare decât în trecut, cu o calitate mai bună. Posibilitatea majorării nivelului de trai, tradus din confortul pe care și-l asigură fiecare persoană se poate observa în creșterea cu 55% a vânzărilor de mașini de uscat rufe, ca și în cea a aparatelor mic de uz casnic. De asemenea, vânzările au fost tot mai mult realizate online.
„Cum era de așteptat, online-ul ocupă o pondere tot mai mare în vânzările noastre. Dar creșterea cea mai spectaculoasă am văzut-o la comenzile și tranzacțiile de pe mobil, de peste 91%, precum și la creditarea online, de peste 270%”, adaugă CEO-ul Flanco.
Platforma mobile și Marketplace
Cea mai mare parte a investițiilor de anul trecut, aproximativ 60%, a fost alocată deschiderii, relocării sau reamenajării spațiilor sale. Un alt procent semnificativ din investiții s-a dus către dezvoltarea platformei online și mobile, pentru care Flanco a alocat aproximativ 1,6 milioane de lei.
„În ceea ce privește site-ul nostru, flanco.ro, am investit în plaforma de mobile, am fost atenți la gama de produse și la disponibilitatea acestora în stoc, am fost mai performanți din punct de vedere logistic față de anii anteriori, ne-am concentrat pe prezența noastră în Marketplace și în luna noiembrie, bineînțeles, pe oferta de Black Friday”, mai spune Dragoș Sîrbu.
În 2017, Flanco și-a îmbunătățit calitatea serviciilor de curierat, implementând o platformă pentru urmărirea eficientă a livrărilor la domiciliu. Astfel, nouă din zece clienți care au ales serviciul de livrare la domiciliu au primit coletul în mai puțin de 48h. Aplicația oferă un proces simplu de definire și gestionare a transporturilor, împreună cu o configurație intuitivă pentru comenzi și standardizarea ciclului de viață al comenzii, indiferent de tipul acesteia (către client, retur sau reparații).
Vânzări de peste un miliard de lei
Pentru 2018, compania urmărește să mențină ritmul de creștere de 5-7% și să ajungă la vânzări de peste un miliard de lei. De asemenea, Flanco și-a propus un nivel ridicat al investițiilor și pentru acest an, de peste opt milioane lei.
„În 2018 vom investi o sumă semnificativă în deschiderea a 15 noi magazine, majoritatea de tip box, în parcuri comerciale, și în reamenajarea celor mai importante magazine ale rețelei, păstrând focusul în mediul online, în special pe mobile dar și pe integrarea tehnologiei în procesul de dezvoltare a calității forței și actului de vânzare”, adaugă CEO-ul Flanco Retail.
Estimările sunt asemănătoare și în ceea ce privește creșterea prețurilor. O parte dintre produse au fost deja scumpite cu 7-8% în ultimele luni, iar pentru acestea se mai așteaptă o majorare a prețurilor de aproximativ 3%. În ceea ce privește categoriile de produse vor continua creșterea cele de anul trecut, adică electrocasnicele mari și produsele telecom, mai ales în valoarea produselor achiziționate pentru categoria din urmă. La acestea se adaugă valul pe care se află produsele din industria de gaming și electrocasnicele mici.
Retenția angajaților
Compania reușește să acopere mai ușor necesarul de angajați în orașele mari decât în cele mici și mijlocii, fapt explicabil probabil prin fenomenul de emigrare, foarte accentuat în zonele respective. Altfel, Flanco are acoperit necesarul de angajați în proporție de 95%, iar salariații pe care îi are reușește să îi păstreze.
Pentru aceasta, o parte importantă a investițiilor Flanco, de 20%, a mers anul trecut către pregătirea angajaților. Compania a continuat un program început în 2016 cu managerii săi, derulat apoi cu managerii care coordonează directorii magazinelor și ulterior cu primii 30 de directori de magazin, privind dezvoltarea unor instrumente de management al timpului prin stabilirea și urmărirea obiectivelor, controlul priorităților, comunicare, împuternicirea echipei sau creșterea productivității personale.
Flanco a implementat și un mod de monitorizare în timp real a indicatorilor de performanță atinși de forța de vânzăre, precum și o platformă de e-learning, dezvoltând traininguri interne cu un conținut adaptat pentru această platformă, în special pentru a crește calitatea consultanței oferite în magazine. Toate aceste investiții s-au reflectat și în retenția de personal, care a cunoscut o îmbunătățire semnificativă în 2017.
Pentru al doilea an consecutiv, compania a finanțat programul Nouă Ne Pasă, care urmărește combaterea abandonului școlar prin deschiderea de centre de tip afterschool pentru copiii defavorizați din mediul rural. Astfel, programul s-a extins anul trecut de la 6 la 15 școli, respectiv de la 150 de copii la 600 copii din toată țara.
Sursa: Vânzări de aproape un miliard de lei pentru Flanco anul trecut