Afacerile celor peste 800 de companii înregistrate în acest sector, producători de ape minerale, băuturi răcoritoare nealcoolice și sucuri naturale ar putea depăși nivelul de 6,5 miliarde de lei, o cifră cu aproape 40% mai mare față de acum 10 ani, arată o analiză Frames.
Piața băuturilor răcoritoare a marcat un avans semnificativ în ultimii ani, de la o cifră de afaceri de 4,41 mld.lei în 2010 la 5,83 mld.lei în 2017.
,,Datele preliminare din 2018 indică un avans peste nivelul de 6 mld.lei, iar în 2019, pe fondul majorărilor de prețuri, extinderii gamei de produse și creșterii apetitului pentru consum al românilor, prognozele indică depășirea graniței de 6,5 mld.lei’’, afirmă analiștii.
Potrivit analizei, numărul companiilor care îmbuteliază ape minerale, sucuri și băuturi naturale nealcoolice, înregistrate cu codurile CAEN 1107 și 1032, aproape s-a dublat față de 2010, de la 437 la peste 800 societăți în 2018 (date preliminarii). În 2017, raportau date financiare 767 de firme.
,,Investițiile semnificative din ultimii ani, optimizarea fluxurilor de producție și a logisticii s-au văzut poate cel mai bine în creșterea profitabilității companiilor. De la 273,2 milioane de lei în 2010, producătorii de băuturi răcoritoare nealcoolice au ajuns la un profit net de 550,7 milioane de lei în 2017 și, potrivit estimărilor, la peste 600 de milioane de lei în 2018’’, afirmă Adrian Negrescu, managerul Frames.
Forța de muncă angajată în acest sector a rămas, în tot acest interval, la un nivel aproape constant, în jurul a 10.000 de angajați, semn că avansul semnificativ al business-ului s-a axat, în principal, pe dezvoltarea unei infrastructuri mecanizate.
Afacerile Coca-Cola si Pepsi au depășit 3 miliarde de lei în 2017, cea ce înseamnă aproape jumătate din piață. O cifră în creștere cu aproape 100 de milioane de lei față de anul precedent și cu peste 600 de milioane de lei raportat la 2010.
Și profiturile acestora au urmat aceeași tendință, avansând de la 192,4 milioane în 2010 la 345,9 milioane în 2017.
COCA-COLA HBC ROMANIA SRL, cu afaceri de 2,21 mld.lei în 2017, și QUADRANT – AMROQ BEVERAGES SRL, cu un business de 854,8 milioane de lei, sunt urmate în top 10 de ROMAQUA GROUP SA (725,1 mil. lei), MASPEX ROMANIA SRL (409 mil.lei), EUROPEAN DRINKS SA (264,6 mil.lei), LA FANTANA SRL (188,3 mil.lei), CARPATHIAN SPRINGS SA (186 mil.lei), PERLA HARGHITEI SA (101,6 mil.lei), ALCONOR COMPANY SRL (92,6 mil.lei) și RIENI DRINKS SA (60,6 mil.lei)
Împreună, primii 10 jucători din acest sector au raportat afaceri de 5,1 miliarde de lei și un profit net cumulat de 488,8 milioane lei.
,,Evoluția celor mai importanți jucători din piață trebuie pusă în concordanță cu investițiile masive pe care acestea le realizează și cu paleta largă de branduri pe care le gestionează. CocaCola deține, pe lângă brandul consacrat, mărci precum Fanta, Sprite, Schweppes dar și sucuri precum Cappy Pulpy, ape minerale naturale (Dorna, Dorna Izvorul Alb si Poiana Negri) sau băuturi energizante (Burn si Monster Energy). QUADRANT – AMROQ BEVERAGES SRL are în portofoliu, printre altele, mărcile Pepsi, Prigat, 7Up,Mirinda, Mountain Dew, Gatorade, Evervess, Rockstar energy și apa minerală Perla’’, afirmă Adrian Negrescu.
Studiul Frames arată că, din punct de vedere geografic, cele mai multe firme producătoare de băuturi răcoritoare și sucuri naturale se află în București-Ilfov (67), urmat de județele Cluj (49), Argeș (34), Galați și Bihor (câte 29) și Iași (27).
,,Piața băuturilor răcoritoare este puternic polarizată. Sunt numai 19 firme mari, care generează mai mult de 60% din vânzări, alături de care mai activează 45 de firme mici și peste 700 de microîntreprinderi cu putere financiară redusă. Astfel se explică faptul că, pe ansamblu, cifra de afaceri medie în acest sector nu depășește 7,6 milioane de lei, iar profitul mediu se cifrează în jurul a 700.000 lei. De altfel, cele mai multe companii (696), au între 1-10 angajați’’, arată analiza.
Cert este că, pe fondul creșterii consumului, firmele și-au îmbunătățit semnificativ situațiile financiare, media datoriilor nete scăzând de la 7,7 mil.lei în 2010 la 5,9 mil. lei în 2017, iar pierderile s-au redus drastic, de la o medie de 603.484 lei în 2011 la 93.331 lei în 2017.
Cu toate acestea, peste 50% dintre firme prezintă un risc foarte mare de business, și numai 14% au un risc scăzut.
,,Multe dintre firmele mici sunt prinse în hățișul blocajului financiar, creditul furnizor fiind prezent în toate segmentele acestui sector. În condițiile în care clienții nu plătesc la timp facturile, există riscul ca multe dintre aceste firme să intre în blocaj. 26 de firme se aflau, de exemplu, în procedură de insolvență în 2017. Astfel că cei care vor să investească în acest sector trebuie să ia în calcul și problemele specifice, dincolo de potențialul de profitabilitate’’, afirmă analiștii de la Frames.
Dincolo de analiza financiară a sectorului, piața băuturilor răcoritoare se află în plin proces de restructurare a gamei de produse. Pe fondul înăspririi legislației în materie, tot mai multe companii au început să lanseze branduri și băuturi ,,fără zahăr’’, considerate mult mai sănătoase.
Cititi si OECD vrea noi reguli în finanțele mondiale pentru a impozita corect mediu de afaceri