Aproximativ 18% dintre companiile chestionate în cadrul studiului HR Barometru, realizat de PwC România, anticipează o reducere a veniturilor de până la 20%, ca urmare a impactului pandemiei COVID-19 asupra afacerilor, în vreme ce 65% dintre acestea nu au făcut încă evaluări.
Alţi 6% dintre respondenţi au estimat o scădere a veniturilor între 20-50%, două procente consideră că diminuarea va fi între 50 şi 80%, în timp ce 9% nu se aşteaptă la o reducere a veniturilor, relatează Agerpres.
Potrivit surselor citate, dintre sectoarele economice care se aşteaptă la o diminuare a veniturilor de până la 20%, se detaşează cu un procentaj mare de răspunsuri transporturile (75% dintre respondenţii din acest sector au dat acest răspuns).
De asemenea, 25% dintre companiile chestionate din industria auto (producători şi distribuitori) consideră că scăderea veniturilor va fi de până la 20%, aceeaşi estimare fiind făcută de 22% dintre companiile respondente din servicii financiare, 21% din bunuri de larg consum (distribuţie, logistică) şi 20% din energie.
Studiul PwC România HR Barometru a fost derulat în perioada 11 – 13 martie 2020, pe baza informaţiilor furnizate de 104 de companii participante din următoarele sectoare de activitate: bunuri de larg consum, auto (producţie şi distribuţie), transporturi, farmaceutic, IT&C, servicii financiare, energie (producţie, utilităţi, distribuţie), distribuitori (retail & logistică), servicii externalizate, altele.
Daniel Anghel, partener, liderul serviciilor fiscale şi juridice PwC România, a declarat: „Primele sectoare care resimt impactul pandemiei COVID-19 sunt cele care depind de mobilitatea persoanelor: transporturi, ospitalitate, turism. Însă efectele negative se vor transmite treptat către alte domenii de activitate, pentru că toate industriile sunt interconectate. Din acest motiv, sunt necesare măsuri rapide pentru supravieţuirea celor grav afectaţi, precum şi un plan pe termen mediu de relansare economică. Consider că, într-o primă etapă, măsurile care trebuie să fie luate trebuie să asigure continuitatea fluxului de numerar pentru cei cărora li se reduc vertiginos încasările. Mă refer la plata datoriilor pe care statul le are faţă de companii, de exemplu, rambursarea imediată a TVA, a sumelor pentru concedii medicale, precum şi la amânarea plăţii unor taxe şi contribuţii. În a doua etapă, după o evaluare mai temeinică a impactului, ar trebui gândit un plan de măsuri care să sprijine mediul privat pentru a menţine locurile de muncă şi, implicit, veniturile populaţiei şi ale companiilor”.
25% dintre companiile din România, care au participat la studiu, au implementat munca de acasă pentru toţi angajaţii
Totodată, studiul şi-a propus să mai afle care au fost măsurile luate pentru protejarea angajaţilor împotriva infectării cu virusul COVID-19, precum şi perioada în care acestea vor fi applicate, iar răspunsurile arată că 89% dintre participanţii la studiu au făcut dezinfecţie la birou, 85% au limitat interacţiunile, 58% au instituit munca de acasă doar pentru cei care îşi pot desfăşura activitatea de la distanţă, 40% au oferit echipament de protecţie, 25% au implementat munca de acasă pentru toţi angajaţii, 13% au decis obligatoriu munca de acasă şi 13% doar pentru angajaţii care au călătorit în zone de risc.
De asemenea, Ionuţ Sas, partener, lider People & Organisation PwC România, a afirmat, în acest context: „Sondajul cuprinde opiniile exprimate de companii cu puţin timp înainte ca autorităţile să anunţe instaurarea stării de urgenţă care, în mod clar, va grăbi luarea altor măsuri de distanţare socială şi limitare a interacţiunii. Am observat din analiza răspunsurilor date de companii că majoritatea a luat, deja, măsuri ferme de protecţie a angajaţilor fără să fie forţate de acte normative emise de autorităţi. Aşa cum se observă din răspunsuri, toţi respondenţii au considerat că este mai sigur ca cel puţin o parte dintre angajaţi să lucreze de acasă sau în ture, acolo unde trebuie asigurată permanenţa, arătând preocupare pentru oameni şi, totodată, responsabilitate socială”.
O altă întrebare a vizat opţiunile luate în considerare pentru limitarea interacţiunilor în contextul COVID-19, respondenţii recurgând la următoarele măsuri: 81% au anulat evenimentele interne şi externe; 79% au limitat călătoriile externe; 72% au limitat călătoriile interne; 55% au limitat evenimentele interne şi externe; 24% au aplicat lucrul în ture pentru evitarea aglomeraţiei.
În legătură cu acest subiect, Oana Munteanu, Senior Manager People & Organisation PwC România, a precizat, la rândul său: „În actualul context, protecţia sănătăţii angajaţilor şi colaboratorilor impune anularea sau amânarea unor activităţi, precum evenimentele şi călătoriile. Deşi aceste decizii pot atrage consecinţe negative pentru derularea afacerilor, companiile pun grija pentru bunăstarea oamenilor pe primul loc. Această atitudine este evidentă inclusiv din răspunsurile privind durata de aplicare a măsurilor de prevenire a răspândirii COVID-19. Astfel, 55% au arătat că le vor institui nelimitat, până la noi instrucţiuni, 40% au spus că vor fi valabile până la finalul lunii martie, iar 5% până la finalul lunii aprilie. De asemenea, în perioada următoare ne propunem să efectuăm regulat sondaje privind măsurile luate de companii pe măsură ce situaţia şi reglementările se schimbă, pentru a veni în sprijinul comunităţii de business”.
PwC este prezentă în 158 de ţări cu mai mult de 276.000 de specialiști ce oferă servicii în domeniul auditului, consultanţei fiscale şi consultanţei pentru afaceri.