Inovația a devenit un termen suprautilizat în ultima vreme, merge pe urmele celebrului sinergie de acum câțiva ani și își pierde esența. Cu toate astea, businessul contemporan are nevoie de inovație – cea reală – pentru a-și îmbunătăți oferta și produsele puse pe piață. Iar la noi, inovația e, din păcate, în scădere.
Rezultatele provizorii ale unei cercetări statistice INS, în perioada 2014-2016, în rândul întreprinderilor din mediul de afaceri, relevă faptul că firmele care au implementat produse, procese, metode de organizare sau metode de marketing, noi sau îmbunătăţite semnificativ a fost de 10,2%, în scădere cu 2,6 puncte procentuale faţă de perioada 2012-2014.
Din rândul acestora, 4,8% au fost întreprinderi care au aplicat numai metode noi de organizare sau de marketing, în timp ce 2,5% au fost întreprinderi care au introdus sau implementat numai produse şi/sau procese noi sau
îmbunătăţite semnificativ. Din numărul total de întreprinderi 2,9% au introdus atât produse şi/sau procese noi cât şi metode de organizare şi/sau de marketing noi sau îmbunătăţite semnificativ.
Scădere la două din trei categorii
Potrivit datelor INS, în perioada 2014-2016, faţă de 2012-2014, ponderea inovatorilor a scăzut la două din cele trei categorii de inovatori. Ponderea întreprinderilor care au implementat numai metode de organizare şi/sau de marketing noi sau semnificativ îmbunătăţite a scăzut cu 1,5% puncte procentuale. De asemenea, ponderea întreprinderilor cu produse şi/sau procese inovatoare a fost de 3,5%, în scădere cu un punct procentual.
Ponderea acelor inovatori care au introdus atât produse şi/sau procese cât şi metode de organizare şi/sau de marketing a rămas aproximativ constantă.
Companiile mari, cu resurse, au fost de două ori mai inovatoare decât firmele mici şi mijlocii. Astfel, companiile cu 250 salariaţi şi peste, au fost mai inovatoare decât IMM-urile cu 10-249 salariaţi. Din numărul întreprinderilor mari, 17,9% au fost inovatoare, în timp ce din rândul întreprinderilor mici şi mijlocii au inovat doar 9,8%.
Faţă de perioada anterioară 2012-2014, ponderea entităților inovatoare mari a înregistrat o scădere cu 9,1 puncte procentuale, de la 27% la 17,9% în 2014-2016. Aceeaşi tendinţă de scădere s-a manifestat şi în rândul IMM-urilor inovatoare, care de la o pondere de 12,2% în perioada 2012-2014 , au ajuns la o pondere de numai 9,8%, înregistrându-se o scădere cu 2,4 puncte procentuale.
Inovația a scăzut și în industrie și în servicii
În perioada 2014-2016, faţă de perioada anterioară 2012-2014, în ambele sectoare economice (industrie şi servicii) s-a înregistrat o scădere a potenţialului inovator al întreprinderilor. În sectorul industriei, s-a înregistrat o scădere cu 2,3 puncte procentuale, de la 12,6%, la 10,3% în perioada 2014-2016. În sectorul serviciilor, scăderea este mai mică cu 3,1 puncte procentuale, de la 13,1%, la 10% în perioada 2014-2016.
În schimb, se remarcă în studiul INS, a apărut o creștere a cooperării între companii. Între 2014 și 2016 a existat o cooperare mai bună între întreprinderi, ponderea celor care au cooperat a crescut cu 2,5 puncte procentuale, de la 15,4%, la 17,9% în perioada 2014-2016.
În fine, cooperarea este mai ridicată în rândul firmelor din industrie, unde s-a înregistrat o pondere de 21,9%, spre deosebire de sectorul serviciilor unde ponderea întreprinderilor care au cooperat în perioada 2014-2016 a fost de 13,8%.
Sursa: Inovația, în scădere în rândul companiilor românești între 2014 și 2016