Într-o piață nereglementată precum România, unde legile întârzie să apară și să fie aplicate pentru cei care dau KM înapoi, samsarii măsluiesc odometrul reducând rulajele mașinilor cu milioane de kilometri chiar și atunci când afișează seria de șasiu în anunț.
De aceea, în luna noiembrie, InspectorAuto.ro a realizat un studiu pentru a afla cât de cinstiți sunt vânzătorii de mașini care oferă transparență prin postarea seriei VIN (seria de șasiu) în anunțurile de vânzare. Cumpărătorii având în acest fel posibilitatea de a afla date despre mașina respectivă referitoare la revizii, daune și numărul de kilometri reali.
Teoretic, aceste mașini care au seria de șasiu postată în anunț ar trebui să nu aibă nimic de ascuns, dar realitatea este alta.
Pentru studiu, InspectorAuto.ro a luat în calcul 1.589 de mașini second-hand la vânzare pe Internet în luna noiembrie 2019 cu VIN-ul afișat în anunț. Studiul a constat în verificarea kilometrajului acestor mașini în baza de date InspectorAuto.ro.
Dintre cele 1.589 de mașini SH verificate, 259 de mașini (16,3%) aveau dați înapoi între 399.617 km și 5.067 km , 509 de mașini (32%) aveau dați înapoi sub 5.000 KM, iar 821 de autoturisme (51,6%) aveau KM reali.
„În urma verificărilor, am constatat că 259 de mașini rulate și aflate la vânzare pe piața auto din România aveau dați înapoi peste 7,5 milioane de KM în total. VIN-ul era la vedere, tocmai pentru a întări credibilitatea că aceste mașini au KM reali și că vânzătorii nu au ce să ascundă. Rezultă o medie de 28.967 kilometri dați înapoi per mașină (media este una aritmetică astfel că la extrema de sus cifrele sunt mult mai mari). Cel mai mult au fost dați înapoi 399.617 KM și cel mai puțin 5.067 KM”, spune Mihai Cune, fondator InspectorAuto.ro.
Ce mașini SH au avut cei mai mulți KM dați înapoi (dintre mașinile cu VIN vizibil în anunț):
1. Volkswagen Transporter din 2011 – 580.000 km reali iar în anunț doar 185.000 KM
2. Bmw Seria 5 din 2005 – 424.000 KM reali iar în anunț 275.000 KM
3. Renault Laguna din 2012 – 370.000 KM reali iar în anunț doar 180.000 KM
4. Skoda Octavia din 2012 – 304.000 KM reali iar în anunț doar 170.000 KM
5. Range Rover Evoque din 2013 – 265.000 KM reali iar în anunț 150.000 KM
6. Audi A4 din 2014 – 290.000 KM reali iar în anunț 185.000 KM
„Există și o altă categorie de mașini cu KM dați înapoi doar în anunț din considerente de marketing și anume: 509 mașini cu un total de 534.571 KM dați înapoi dintre care cel mai mult 4.980 KM și cel mai puțin 100 de KM, care vin adesea din rotunjirea numărului afișat pe site. Această categorie reprezintă kilometri modificați astfel încât mașinile să fie incluse în căutările uzuale ale cumpărătorilor de ex: mașini până în 180.000, unde o mașină cu 183.000 nu s-ar încadra”, a adăugat Mihai Cune.
Jumătate dintre cele 1.589 de mașini verificate în cadrul studiului au avut totuși kilometri reali (821 de mașini) fără niciun artificiu din partea vânzătorului, deci există și mașini cu KM nemodificați dar trebuie să știm care sunt acestea. Depistarea lor este foarte simplă, trebuie verificat istoricul de kilometri pe baza seriei de șasiu.
Pentru a veni și mai mult în ajutorul cumpărătorilor InspectorAuto.ro a lansat recent un parteneriat cu site-ul de anunțuri auto carzz.ro pentru a oferi access mai facil la istoricul de kilometri și daune al mașinilor second-hand. Altfel pentru fiecare mașină vizionată pe carzz.ro există în widget prin care se poate ajunge imediat la interogarea bazei de date inspectorauto.ro în vederea verificării kilometrilor și a istoricului de daune.
InspectorAuto.ro oferă istoricul de kilometri și daune al unei mașini second-hand pe baza seriei de șasiu și are o bază de date de peste 7 milioane de înregistrări; în acest fel cumpărătorul poate ști concret dacă este pe cale să cumpere o mașină cu kilometri dați înapoi, una care a avut doar avarii minore sau una care a fost daună totală.