Lotul 3 al autostrăzii Lugoj-Deva, construit de spaniolii de la Comsa, se va deschide astăzi, potrivit unor surse. Pe proaspăta porțiune de autostradă se va circula, însă, cu restricții. Vor fi atât restricții de viteză, cât și restricții de tonaj. Șefii de la Drumuri au refuzat în vară să deschidă circulația pe cei 21 de kilometri dintre Ilia și Holdea pe motiv că lucrările executate de constructorul spaniol prezintă „numeroase defecte, degradări în evoluție și nu permit deschiderea traficului în condiții de confort si siguranță”. Tot atunci spaniolilor de la Comsa le-a fost și reziliat contractul, deși realizaseră undeva spre 99% din lucrări și încasaseră 94% din valoarea contractului. Mare parte din banii pentru această autostradă au venit de la Bruxelles.
În urma unei expertizei realizate de IPTANA în toamnă s-a constatat „o funcționare defectuoasă a aparatelor de reazem de la Podul peste râul Mureș acestea fiind ieșite în afara marginii plăcii metalice, către râu”. Repoziționarea aparatelor de reazem s-a făcut de către firma TKT TEHNOLOGII SI TENSIONARI IN CONSTRUCTII SRL, valoarea contractului fiind de 280.000 lei, fără TVA. Lucrările s-au finalizat pe 20 decembrie.
Alte probleme constatate pe acest tronson de autostradă au fost legate de scurgerea apelor, dar și de utilizarea unor umpluturi în terasamente care nu sunt bune, crăpături apărute în taluzuri sau colmatarea unor șanțuri. Potrivit Asociației Pro Infrastructura, toate aceste lucruri puteau fi remediate sub trafic, iar bucata de 21 de kilometri de șosea rapidă ar fi putut fi deschisă traficului încă din vară.
De aceeași părere este și deputatul USR, Cătălin Drulă, fost consilier pe probleme de infrastructură al fostului premier Dacian Cioloș. „Luni (astăzi, 23 decembrie) se va deschide, după 4 luni de când e gata, lotul 3 din autostrada Lugoj-Deva. PATRU LUNI pierdute degeaba. Și o restricție de 80km/h – degeaba”, a scris acesta pe Facebook.
Ca să poată deschidă chiar și acum traficului pe cei 21 de kilometri de autostradă, șefii de la Drumuri au trebuit să facă și recepția bretelei și a nodului Holdea. Acest lucru s-a întâmplat la finalul săptămânii trecute. Contractul pentru bretea are o valoare de 24,38 milioane de lei. Și aici șefii de la Drumuri spun că sunt mici probleme, adică stratul de asfalt este mai subțire decât ar fi trebuit. La bretea au lucrat tot spaniolii de la Comsa.
Autostrada Lugoj-Deva lot 3
Lungime: 21,14 km
Constructor: Asocierea COMSA S.A. – Aldesa Construcciones S.A. – Arcadis Eurometudes S.A. – S.C. Teloxim Con S.R.L.
Ordin de începere a lucrărilor: noiembrie 2013
Rezilierea contractului: august 2019
Valoare contract: 579,9 mil. lei (121,57 mil. euro). Până la momentul rezilierii s-a achitat constructorului 94,3% din această sumă
În septembrie, pe lotul construit de spanioli a apărut o fisură în asfalt cu o lungime de 15 metri și o lățime de un centimetru. „În data de 9 septembrie, au fost identificate probleme de stabilitate a rambleului autostrăzii prin fenomenul de deplasare a taluzului cu apariția fisurilor în straturile de asfalt în zona km 57+100. Zona avariată are o lungime de 15 metri și afectează banda de urgență și prima bandă de circulație. Este de așteptat ca fenomenul de cedare să se agraveze, fiind un fenomen în deplasare”, scrie într-un raport prezentat de către CNAIR deputaților din Comisia de Transporturi luna trecută, despre care G4Media a scris aici. CNAIR vrea ca în zonă să facă lucrări de consolidare anul viitor.
Toate reparațiile la autostradă se vor face din garanția de bună execuție pe care CNAIR a încasat-o de la constructor. CNAIR a aplicat spaniolilor și o serie de penalități pentru nereguli și întârzieri în derularea contractului.
Potrivit unor surse citate de Radio România Actualități, există riscul de a pierde o parte a finanțării nerambursabile având în vedere că lucrările s-au decontat pe fonduri europene însă recepția autostrăzii nu se face la parametrii contractuali.