Criza de pe piața muncii s-a resimțit din plin pe tot parcursul acestui an. Domnul Alexandru Rizea, director general Lemet, a analizat această provocare majoră pentru toate firmele autohtone.
Alexandru Rizea: ”La începutul lui 2016, noi am prevăzut că urmează o criză pe piața muncii. Am fi putut fi anticiclici. Dar nu am știut cum să facem asta. Am stabilit ca pentru conducerea executivă si departamentul resurse umane prioritatea numărul unu este: inovarea în metode de recrutare și metode pentru păstrarea fluctuației de personal în limite normale, pentru vremuri normale. Pentru a reuși, ne-a ajutat experiența trecută, reputația de bun angajator și cultura organizațională. Ieșim din această criză mult mai pregătiți și mai puternici. Dacă vorbim de piața muncii, atunci vorbim de economia de piață liberă. Dacă se încearcă reglementarea pieței muncii, intervențiile trebuie să fie în spiritul principiilor economiei de piață. De exemplu, dacă se recompensează prin ajutoare de stat, cererea de locuri de muncă în zonele unde șomajul se apropie de 0%, creșterea competitivității pe piața forței de muncă și creșterea productivității muncii nu mai sunt posibile. Credem că salariul minim este preocuparea sindicatelor iar salariul și salariul mediu este treaba managementului firmelor. Nu conducerea managerială decide câti oameni sunt pe ștatul de plata și ce salariu au, ci clienții.
(…) Credem că, în domeniul economic legislativul trebuie să legifereze propunerile legislative făcute de guvern, prin profesioniștii săi, care să permită guvernului managementul la nivel înalt, al economiei naționale. Funcția de previziune a managementului, trebuie să anticipeze schimbările care ar putea interveni în mediul economic, dar dacă aceste schimbări apar brusc ca urmare a unor legi care intră în vigoare imediat, putem vorbi despre imprevizibil.Mă gândesc la guvern și nu la legislativ. Să se ocupe mai puțin de investitorii străini în comparație cu antreprenorii români, să ia în considerare că balanța comercială poate fi echilibrată și prin acoperirea consumului cu produse fabricate în România și deci micșorarea importurilor și nu numai prin creșterea exporturilor. Țările tari la raport asigură mare parte din consumul intern, din producția proprie, vezi: Germania, Japonia, China, Polonia, Cehia.”