Automobilele Volkswagen, BMW și Audi au fost cele mai verificate mașini în anul 2018, din punctul de vedere al istoricului de kilometraj, avarii, rechemări în service, furt sau echipare din fabrică, conform datelor autoDNA.ro – platforma de verificare online a istoricului mașinilor rulate, activă de 10 ani la nivel european și de aproape 4 ani în România. Portalul a înregistrat în 2018, peste 45.000 de verificări.
În 2018 au fost înmatriculate în România 473.616 de mașini rulate provenite din alte țări, în scădere cu 8,9% față de aceeași perioada a anului trecut, potrivit datelor DRPCIV. De asemenea, 604.535 de mașini rulate au fost reinmatriculate (schimbări de proprietar) în România în cursul anului trecut, mai puțîn cu 3,55% față de 2017. În ciuda numărului mare de mașini second hand vândute în perioada menționată și a faptului că este deja notorie calitatea proastă a mașinilor achiziționate, doar circa 15% dintre clienți verifică istoricul mașinii pe care și-o aleg.
„Partea bună este că serviciile de verificare istoric auto, precum autoDNA.ro, au acum o notorietate mult mai mare. Piața de verificări istoric auto a crescut, în 2018, cu circa 50% față de anul anterior, iar business-ul a crescut cu peste 70% după ce partenerul din Polonia a mărit semnificativ baza de date cu informații noi despre avarii, kilometri și fotografii. În plus,am început să furnizăm informații și către dealeri auto și companii de asigurare”, explică Răzvan Pavel, Managing Partner, autoDNA.ro. „Un aspect mai puțin îmbucurător este că aproximativ 85% dintre mașinile rulate sunt cumpărate în continuare pe încredere – de cele mai multe ori, nejustificată – fără să fie verificate”, completează Răzvan Pavel.
Ce riscuri își asumă un cumpărător de mașină second hand care o achiziționează fără să o verifice?
-Costuri ulterioare mari pentru defecțiuni ascunse în momentul achiziției;
-Risc de siguranță rutieră crescut în cazul mașinilor avariate grav, reparate prost și vândute că fiind „fără accident”;
-Fraude indirecte pentru asigurările RCA și CASCO, ajungând să fie asigurate mașini cu alt grad de uzură decât cel care reiese din documente și chiar foste daune totale, reparate necorespunzător sau incomplet.
Practici precum scăderea numărului de kilometri sau ascunderea unor daune suferite de mașinile vândute la mâna a două sunt des întâlnite în România de peste 25 de ani, în contextul în care servicii de verificare a istoricului auto, precum autoDNA.ro, există de cel mult patru ani, iar popularitatea lor abia acum începe să crească. Se observă însă o tendința de maturizare a cumpărătorilor în acest sens. Mai mult decât atât, începând cu 2018, dealeri auto și companii de asigurare au început să lucreze cu autoDNA.ro pentru certificarea istoricului mașinilor rulate, ceea ce va duce la crearea unui mediu mai sigur pentru cei care doresc să achiziționeze o mașină rulată.
„Piața auto din România duce lipsă de transparență, multe dintre mașinile din parcul auto național având informații eronate cu privire la rulajul real și nu știm cât de sigure sunt în caz de accident. Diverse instituții ale statului au multe date în acest sens, dar informațiile sunt încă inaccesibile publicului larg, astfel că piață de auto rulate rămâne în continuare destul de opacă, chiar dacă am făcut progrese spre transparență în ultimii 2-3 ani”, explică Răzvan Pavel.
Vrei o mașină second hand în 2019? încearcă să cumperi o mașină, nu o problema. Iată cum poate fi verificată o mașină, fie că este din România sau din import:
1. În ateliere service – este scump și greu de organizat atunci când mașina e în alt oraș;
2. Mecanici independenți – mai ieftin, la locul de vânzare, dar greu de orchestrat în cazul persoanelor din afara domeniului auto;
3. Online – cel mai accesibil, pot fi furnizate informații despre istoricul de daune și kilometri ai mașinii. Dacă verificarea iese în regulă și cumpărătorul are o lista scurtă, cu 2-3 mașini, se poate trece la vizită în service pentru o verificare tehnică amănunțită.
Din păcate, constrângerile legale aduse de GDPR – Regulamentul General privind Protecția Datelor – îi dezavantajează pe cumpărători pentru că limitează, mai mult decât până acum, informațiile pe care le pot furniza reprezentantele auto. Astfel, samsarii sunt fericiți să meargă cu potențialii cumpărători în reprezentanțe pentru verificare, știind foarte bine că informațiile despre autovehicul sunt puține și, de multe ori, irelevante sau alterate