Întâlnirea informală dintre premierii României și Ungariei a readus în discuție „inițierea unui proiect comun de infrastructură care să aibă un impact economic semnificativ pentru ambele țări”.
Surse guvernamentale citate de Hotnews au declarat că proiectul este cel ce presupune înființarea unei linii de cale ferată de mare viteză, care să lege capitalele țărilor partenere. Potrivit surselor citate, există fonduri europene în Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) pentru construirea și dezvoltarea unei căi ferate pentru un tren de mare viteză, după modelul TGV-ului francez.
La întâlnirea dintre cei doi prim-miniștrii a participat și ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, precum și Kelemen Hunor, președintele UDMR.
Ideea este veche de 16 ani
TGV-ul româno-maghiar este o idee despre care se vorbește din 2007, când la Transporturi era Ludovic Orban. Atunci a apărut o inițiativă a construirii unei linii de mare viteză între Budapesta și Constanța. Într-o analiză publicată tot de HotNews.ro, o linie ferată între București și Budapesta ar necesita însă investiții de circa 8 miliarde de euro, cu un cost mediu pe kilometru între 10 și 12 milioane euro, după calculele din 2007 ale părții române. Teoretic, trenurile vor putea circula pe această linie cu viteze de până la 250 km/h.
Însă, la prețurile din prezent, o linie între cele două orașe, pentru viteze maxime de 300 km/h, ar putea costa cel puțin 15 miliarde de euro. În condițiile actuale, cu trenurile normale, călătoria durează 15 -16 ore pe ruta București – Budapesta.
De câteva decenii, trenurile de mare viteză sunt prezențe banale în majoritatea țărilor europene civilizate. De exemplu, un drum de la Viena până la Sevilla durează cam 30 de ore, cu escale la Frankfurt, Basel sau Madrid, iar câteva sute de euro ajung pentru toată ruta.
Este bine-știut faptul că est trenurile sunt mult mai lente. Călătoria București – Istanbul se face în 19 ore. În Grecia există o magistrală principală cu viteze medii de 120 km/h, dar siguranța are carențe majore, după cum a arătat groaznicul accident feroviar din acest an.
Citește și: Trenurile pe hidrogen – licitație prelungită de ARF până pe 31 iulie