Comisia Europeană preocupată să asigure libera circulaţie a bunurilor în interiorul frontierelor interne ale UE

0

Comisia Europeană a chemat luni statele membre ale Uniunii Europene să asigure libera circulaţie a bunurilor în interiorul frontierelor interne ale UE, în pofida controalelor destinate să lupte împotriva epidemiei de coronavirus, şi să desemneze căi prioritare pentru transportul de mărfuri.

Scopul este de a proteja sănătatea cetăţenilor, de a asigura tratamentul adecvat al persoanelor care trebuie să călătorească şi de a menţine disponibilitatea bunurilor şi serviciilor esenţiale, arată Comisia într-un comunicat, după o reuniune a miniştrilor de interne desfăşurată prin videoconferinţă şi la care comisarii Kyriakides şi Johansson au prezentat orientările executivului UE.

Ministrul Externelor, Bogdan Aurescu a cerut austriecilor să lase tirurile românești cu marfă să ajungă în țară

„Măsurile noastre de a împiedica răspândirea pandemiei de COVID-19 vor fi eficiente doar dacă ne coordonăm la nivel european. Trebuie să luăm măsuri excepţionale pentru a proteja sănătatea cetăţenilor noştri. Dar să ne asigurăm că bunurile şi serviciile esenţiale continuă să circule pe piaţa internă. Aceasta este singura modalitate de a preveni lipsa de echipamente medicale sau de alimente. Nu este vorba doar despre o problemă economică: Piaţa noastră unică este un instrument cheie al solidarităţii europene. Sunt în discuţie cu toate statele membre pentru a înfrunta împreună, ca o Uniune, această provocare”, a declarat preşedinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen.

Orientările stabilesc principii pentru o abordare integrată a gestionării frontierelor cu scopul de a proteja sănătatea, menţinând în acelaşi timp integritatea pieţei interne.

Astfel, persoanele identificate ca prezentând un risc de răspândire a COVID-19 ar trebui să aibă acces la asistenţă medicală adecvată, fie în ţara de sosire, fie în ţara de plecare, iar acest lucru ar trebui coordonat între cele două state.

Este posibil ca orice persoană care intră pe teritoriul naţional să fie supusă unor controale sanitare fără introducerea formală a controalelor la frontierele interne. Diferenţa dintre controalele sanitare normale şi controalele la frontieră constă în posibilitatea de a refuza accesul persoanelor individuale. Persoanelor bolnave nu ar trebui să li se refuze intrarea, ci să li se acorde acces la asistenţă medicală.

Statele membre pot reintroduce controalele la frontierele interne din motive de politici publice, care, în situaţii extrem de grave, pot include sănătatea publică. Astfel de controale la frontieră ar trebui organizate pentru a preveni apariţia unui număr mare de oameni într-un singur loc (de exemplu, cozile), mărind astfel posibilitatea răspândirii virusului. Statele membre ar trebui să se coordoneze pentru a efectua controale medicale doar de o parte a frontierei.

Toate controalele la frontieră ar trebui să se aplice proporţional şi ţinând cont de sănătatea oamenilor. Statele membre trebuie să primească întotdeauna cetăţenii şi rezidenţii proprii şi ar trebui să faciliteze tranzitul altor cetăţeni şi rezidenţi ai UE care se întorc acasă. Cu toate acestea, statele membre pot lua măsuri precum impunerea unei perioade de autoizolare, în cazul în care aceste cerinţe corespund cu cele adresate cetăţenilor lor.

Statele membre ar trebui să faciliteze trecerea graniţei pentru lucrătorii transfrontalieri, în special, dar nu limitat la cei care lucrează în sectorul sănătăţii şi al industriei alimentare, precum şi pentru alte servicii esenţiale (de exemplu, îngrijirea copiilor, persoanelor în vârstă, personalul critic pentru utilităţi).

În ce priveşte asigurarea fluxului de bunuri şi servicii esenţiale, Comisia aminteşte că libera circulaţie este fundamentală pentru menţinerea disponibilităţii mărfurilor. Acest lucru este deosebit de important pentru cele esenţiale, cum ar fi proviziile de alimente, inclusiv efectivele de animale, echipamentele medicale vitale, precum şi cele de protecţie. La un nivel mai general, măsurile de control nu ar trebui să provoace perturbări grave ale lanţurilor de aprovizionare, ale serviciilor esenţiale de interes general şi ale economiilor naţionale, respectiv a economiei UE în ansamblu. Statele membre ar trebui să desemneze culoare prioritare pentru transportul de mărfuri (de exemplu, prin „culoare verzi”).

Pe baza aceluiaşi principiu, circulaţia în condiţii de siguranţă pentru lucrătorii din domeniul transporturilor, inclusiv pentru mecanicii de tren, şoferii de camion, piloţi şi personalul de bord, este un factor esenţial pentru a asigura circulaţia adecvată a bunurilor şi a personalului cheie.

Nu ar trebui să se impună certificări suplimentare pentru mărfurile care circulă în mod legal pe piaţa unică a UE. Potrivit Autorităţii Europene pentru Siguranţă Alimentară, nu există nicio dovadă că alimentele reprezintă o sursă de transmitere a COVID-19.

Pe de altă parte, Comisia a introdus duminică o cerinţă ca exporturile de echipamente individuale de protecţie (EIP) în afara UE să aibă loc numai dacă sunt autorizate de statele membre.

La Bruxelles sunt aşteptate în orele următoare anunţuri privind măsuri legate de frontierele externe ale UE, iar o videoconferinţă a liderilor celor 27 de state membre a fost convocată pentru marţi pe tema răspunsului la pandemie.

Lăsaţi un mesaj

Te rugăm să adaugi un comentariu
Vă rugăm să completaţi numele