Cu cerere în creștere, turismul românesc are mari probleme cu lipsa de angajați

0

 

În ultimii ani tot mai mulți reprezentanți ai industriei turismului și ospitalității din România, atât hotelieri cât și agenți de turism și tur-operatori, avertizează asupra lipsei personalului calificat. Aceștia atrag atenția asupra lipsei unor școli dedicate formării în ospitalitate și a faptului că majoritatea companiilor investesc fondurile proprii în formarea angajaților, mare parte din ei alegând să emigreze după un sezon petrecut într-o unitate de pe litoral sau din zona montană.

Sezonul scurt de pe litoralul românesc, de doar 2-3 luni, face ca forma cea mai des întâlnită pentru angajarea personalului să fie cu normă redusă sau angajat sezonier.

De aceea majoritatea celor care ajung să aibă experiență în turism sau ospitalitate emigrează în final spre zone cu sezon mai lung (de exemplu: Cipru, Spania, lanțuri hoteliere din străinătate, vase de croazieră etc).

De asemenea, mulți dintre angajații sezonieri de pe litoral sunt studenți sau liceeni care încep școala în luna septembrie, motiv pentru care hotelurile și restaurantele de pe litoral care își  doresc să extindă perioada de sezon până spre finalul lunii septembrie rămân cu posturi descoperite încă de la finalul lunii august.

1.100 de unități acreditate în 2018

Conform datelor disponibile pe website-ul Ministerului Turismului în primele 9 luni ale anului 2018 aproximativ 1.100 de hoteluri și pensiuni au primit certificate de acreditare însă proporția nu se păstrează și în cazul școlilor de turism și ospitalitate.

În cadrul evenimentelor Hospitality Management Academy ambasadorii proiectului au tras semnale de alarmă asupra necesității existenței unor școli de turism și ospitalitate în România, dar și asupra problemelor cu care se confruntă industria din punctul de vedere al forței de muncă.

„Fluctuația angajaților, lipsa unor școli adecvate de educație în ospitalitate, lipsa personalului în regiunile mai puțin turistice și multe altele sunt problemele cu care industria turismului și a ospitalității se confruntă de câțiva ani buni. Nici industria și nici autoritățile nu au reușit să contureze o serie de măsuri clare pentru a scoate hotelierii și turismul românesc din acest impas”, spune Florin Jianu, CNIPMMR, fost Ministru al Turismului.

Iar soluțiile sunt greu e găsit.

„Forța de muncă bine calificată și cu atitudine corespunzătoare este extrem de greu de găsit, cel puțin în zona turismului. Au plecat foarte mulți oameni și continuă să plece de îndată ce au petrecut un sezon într-o zonă turistică. Suntem cu toții datori să gândim și să găsim o soluție eficientă pentru forța de muncă în turism”, susține Dragoș Anastasiu, ambasador Hospitality Management Academy.

Cursuri pentru manageri

Pe fondul lipsei acute de personal calificat în industria turismului și a ospitalității din România și a eșecului unor planuri de business din industrie, Asociația „Centrul de Consultanță și Management al Proiectelor” EUROPROJECT împreună cu jucători importanți din industrie implementează în perioada Mai 2018 –Mai 2019 proiectul Hospitality Management Academy, finanțat în cadrul Programului Operațional Capital Uman 2014-2020.

Se pot înscrie în proiect agenți de turism și manageri din hoteluri din regiunile vizate Litoralul, Delta Dunării, Valea Prahovei, dar și județe cu potențial precum Alba Iulia, Valcea, Gorj, Mehedinti, Vrancea și altele.

Sursa: Cu cerere în creștere, turismul românesc are mari probleme cu lipsa de angajați

Lăsaţi un mesaj

Te rugăm să adaugi un comentariu
Vă rugăm să completaţi numele