Ministerul Economiei a anunțat că a finalizat negocierile cu olandezii de la Damen, care vor prelua Șantierul Naval Mangalia, dar statul va rămâne acționar majoritar cu cele 51% dintre acțiuni deținute de Șantierul Naval 2 Mai.
„Negocierile dintre statul român și investitorul strategic interesat în Șantierul Naval DMHI Mangalia au fost finalizate în seara zilei de miercuri, 21 martie. Astfel, Șantierul Naval 2 Mai va renunța la exercitarea dreptului de preferință cu privire la achiziția pachetului de acțiuni deținut de Daewoo Shipbuilding&Marine Engineering la societatea Daewoo Mangalia Heavy Industries S. A Mangalia, urmând ca, ulterior, Damen Shypyards Group să cesioneze, cu titlu gratuit, către Șantierul Naval 2 Mai, 2% din pachetul de acțiuni”, trnsmite ministerul Economiei.
Pare un schimb rezonabil, mai ales că olandezii au promis că vor permite statului român să devină acţionar majoritar al unităţii de producţie, iar statul, care a blocat o tranzacție similară, pare să fi renunțat la pretenția de a deține șantierul din Mangalia, important, inclusiv in punct de vedere militar, aici ar putea fi produse și realizată mentenanța pentru corvete multifuncționale.
„Este pentru prima dată în ultimii 28 de ani când statul român preia controlul asupra unui obiectiv industrial strategic privatizat. Din calitatea de acţionar majoritar putem să protejăm eficient interesele statului român şi putem să protejăm inclusiv forţa de muncă înalt calificată de la Şantierul Naval”, spune Dănut Andrușcă, ministrul Economiei.
Vânzare cu peripeții
Șantierul Naval din Mangalia a fost preluat în 1997 de sud coreenii de la Daewoo, care dețineau 51% din acțiuni, restul fiind în posesia statului. Până anul trecut, când Daewoo și-a vândut acțiunile către Damen cu 26 de milioane de dolari, la Mangalia s-au produs 127 de petroliere și portcontainere și au fost reabilitate alte 300 de vase.
Dar, guvernul, condus atunci de Mihai Tudose, s-a opus tranzacției și a vrut să preia singur șantierul naval din Mangalia. Premierul Tudose spunea atunci „poate facem și noi o bărcuță…”
Din fericire, pentru că soarta companiilor preluate de stat după privatizare a fost neagră (vezi cazul Rafo, de exemplu), negocierile dintre guvern și Damen s-au sfârșit, se pare, cu bine. Astfel, guvernul renunță la dreptul de preemțiune, iar olandezii cedează gratis 2% din acțiuni către stat și profilul de acționar majoritar se transferă astfel la stat.
Viitoarea structură a acționariatului ar urma să cuprindă Șantierul Naval 2 Mai, cu 51% din acțiuni și Damen Shipyards Group, cu 49% din acțiuni. Damen controlează și Șantierul Naval din Galați.
Oferta fermă autentificată va fi depusă în scris în cursul zilei de joi la sediul Șantierului Naval 2 Mai. După Adunarea Generală Extraordinară a acționarilor Șantierului Naval 2 Mai SA Mangalia, care va avea loc în data de 30 martie, partea română va intra în discuții pentru elaborarea statutului societății mixte.
Sursa: Damen împarte cu statul acțiunile Șantierului Naval Mangalia