Locuitorii municipiilor Cluj-Napoca, Constanţa, Slobozia, Iaşi, Deva, Sibiu, Timişoara şi cei din judeţul Ilfov vor putea obţine anumite acte în format digital, dacă doresc acest lucru. Pentru început, vor fi digitalizate certificatele de naştere şi de deces.
Sistemul va fi operațional în toată țara în 24 septembrie 2024.
Valoarea proiectului a fost de 184,9 milioane de lei, din care 155,9 milioane de lei reprezintă finanţare nerambursabilă din Fondul European de Dezvoltare Regională.
Acest lucru este posibil prin punerea în funcțiune, în luna aprilie a acestui an, a unui sistem informatic integrat pentru emiterea actelor de stare civilă (SIIEASC), potrivit Ministerului Afacerilor Interne (MAI).
Sistemul este funcțional la nivelul tuturor unităţilor administrativ-teritoriale din judeţul Ilfov și în orașele Cluj-Napoca, Constanţa, Deva, Slobozia, Iaşi, Sibiu şi Timişoara.
Vor fi adăugate noi localități
O nouă etapă privind extinderea SIIEASC va avea loc vineri, prin includerea altor primării din judeţele Cluj, Constanţa, Hunedoara, Ialomiţa, Iaşi, Sibiu şi Timiş.
Programul este cofinanţat de Uniunea Europeană și este implementat de MAI, Direcţia Generală pentru Comunicaţii şi Tehnologia Informaţiei, Direcţia Generală pentru Evidenţa Persoanelor, Autoritatea pentru Digitalizarea României, Serviciul de Telecomunicaţii Speciale şi Ministerul Dezvoltării.
Obiectivul acestei investiții este de a sprijini digitalizarea de la nivelul administraţiei publice, prin informatizarea sistemului de depunere a cererilor pentru înregistrarea şi eliberarea documentelor de stare civilă, precum şi implementarea suportului necesar dezvoltării şi accesării serviciilor electronice care au la bază informaţii de stare civilă pentru naşteri, căsătorie, divorţ şi deces.
SIIEASC este alcătuit din mai multe platforme interoperabile pentru fiecare eveniment (naştere, căsătorie, divorţ şi deces).
În acest sistem informatics este integrată o platformă dedicată desfăşurării activităţii tuturor ofiţerilor de stare civilă din România, o platformă dedicată cetăţeanului, platforma instituţiilor publice partenere şi o arhivă electronică în care sunt stocate peste 68,5 milioane de acte de stare civilă digitizate, cuprinzând informaţii începând cu luna ianuarie a anului 1921.